ראול ולנברג
ראול ולנברגיעל דרייזין

קרובי משפחתו של ראול וולנברג, הדיפלומט השוודי שהציל לפי יהודים בהונגריה במהלך מלחמת העולם השנייה, הגישו תביעה נגד השלטונות הרוסיים.

בתביעה הם דורשים לאפשר להם גישה לארכיוני השרות החשאי הרוסי לשעבר הק.ג.ב, על מנת לחשוף מה עלה בגורלו של וולנברג. היום (שני) התקיים דיון ראשון בתביעה.

וולנברג נעצר מיד לאחר המלחמה על ידי השלטונות הסובייטיים בבודפשט, הועבר לבית כלא ברוסיה, ומאז נעלמו עקבותיו.

לטענת השלטונות בברית המועצות וולנברג מת מהתקף לב בתאו בכלא "לוביאנקה" בשנת 1947, אולם עדויות שונות של אנשים ששהו ליד וולנברג בבית הכלא טענו כי הוא הוצא להורג על ידי הסוהרים במקום. בשנת 1991 פירסם חוקר של ממשלת רוסיה דו"ח מיוחד ולפיו וולנרג הוצא להורג בשנת 1947, אולם עד עתה לא התקבל אישור רשמי לכך.

משפחתו של וולנברג תבעה במשך עשרות שנים לפתוח את ארכיוני הק.ג.ב על מנת לחשוף מה באמת עלה בגורלו של הדיפלומט השוודי שהציל אלפי יהודים בשואה, אולם הרשויות בברית המועצות ולאחר מכן רוסיה סירבו לבקשתם.

דריה סוקיך, עורכת דין המייצגת את משפחת וולנברג, אמרה לרדיו השבדי כי "עדיין לא ברור כיצד יתנהל המשפט במוסקבה וכיצד יתייחס בית המשפט למקרה. השופטים יכולים לדחות את התביעה, אבל במקרה והם אכן יקבלו את דרישת משפחת וולנברג, המקרה יכול לסייע לנו בחשיפת האמת".