יריב לוין
יריב לויןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת שירות המדינה אישרה את ההצעה של ועדת שקד-לוין שלפיה משנה למנכ"ל במשרד ממשלתי ייהפך למינוי פוליטי, תובא לאישור הממשלה. מנגד מאיים יו"ר הסתדרות עובדי המדינה שאם ההצעה תאושר בממשלה הוא יורה על שביתה כללית של עובדי המדינה.

כדי להבין את טעמי המחלוקת שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עו"ד יעל דולב, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד גרוס. את דבריה היא פותחת במעט דברי רקע אודות חשיבות קיומם של מכרזים ראויים בדרך למינוי ראוי.

"יש כללים בשירות המדינה שאומרים שמינוי צריך להיעשות בצורה של מכרז, ויש תהליכים מסודרים בתקשיר למכרז – מתחילים במכרז פנימי שיאפשר לעובדי מדינה להתקדם, ואם לא מוצאים עוברים למכרז חיצוני, ובוועדות המכרזים יושבים פונקציונרים שונים שצריכים להקשיב לכל המועמדים בצורה פתוחה ולבחור את הטוב מכולם. רעיון המכרז הוא טוב כי הוא יוצר דרך להגיע לאדם הטוב ביותר", היא אומרת ומזכירה את כמשקל נגד את 'המכרזים התפורים', אותם מכרזים שבתנאי הקבלה שבהם מצוינים כמחויבים פרטים התואמים את יכולותיו וכישוריו של אדם ספציפי שבסופו של דבר אכן נבחר לתפקיד, והדבר גורר טענות אודות קרבתו לעומד בראש הפירמידה.

"אין מחלוקת על כך שדרך המלך הנכונה והראויה היא מכרז, אבל כשמדובר במועמד המתאים ביותר נשאלת השאלה האם בתפקידים מסוימים אין לי זכות, כמי שעומד בראש הפירמידה, לבחור אדם ראוי שהוא גם איש אמוני. הרי אם אני שר שרוצה לקדם בניה בהתנחלויות, אני לא רוצה לבחור מישהו שמתנגד לדעתי. האם אני לא יכול לקחת אדם שדעתו כדעתי? המצדדים אומרים שזכותי לקחת אדם שיממש את האג'נדה הפוליטית שלי, אג'נדה שבזכותה נבחרתי לתפקיד, והמתנגדים אומרים שאג'נדה פוליטית לא נוגעת למנכ"ל ולמשנה למנכ"ל כי הם צריכים להיות אנשי מקצוע שמתנהלים עניינית".

ממשיכה דולב ומציינת כי "לגבי מנכ"לים הוסכם שאפשר לקחת ולבצע מינוי פוליטי. רוב המתנגדים והמצדדים הבינו שבראש הפירמידה צריך להיות מי שעובד ביחסי אמון עם השר. לגבי המשנה למנכ"ל מתחילה המחלוקת. ההסתדרות אומרת שמדובר בתפקיד לא בכיר וכשבוחרים במינוי פוליטי משנה מונעים התקדמות של אחרים".

כשהיא מתייחסת לטענות הצדדים סבורה עו"ד דולב כי "שני הצדדים צודקים בצורה מסוימת", אך מוסיפה כי "לא רק ענייניות היא שם המשחק" וככל הנראה בהתנגדות למהלך שאותו מובילים שקד ולוין יש גם לא מעט פוליטיקה. לטעמה צריך גלגול עיניים והיתממות כדי לא להבין ששר צריך שהאנשים שסביבו יהיו תומכי עמדותיו ואג'נדותיו.

כשנשאלה אם לא ראוי שבמעגל הבכירים הנוסף, זה של המשנה למנכ"ל, יהיו גם מתנגדי עמדתו של השר, על מנת שיוכלו להציב בפניו עמדות לעומתיות שיבטיחו שההחלטות שיקבל יעמדו במבחן ההתנצחות הפוליטית של מתנגדיו, משיבה עו"ד דולב ומציינת כי בניואנסים הניהוליים הסבירים הדברים אינם פועלים בדרך זו, שכן "כשאתה מנהל עסק אתה לוקח אנשים טובים שיוכלו להראות גם את הנגד והראיה שלהם כוללת. כדאי לשר לקחת אדם ראוי כמנכ"ל וכמשנה למנכ"ל. הוא יודע שאם לא יעשה כך הוא מכשיל את עצמו. אם מדובר במינוי ראוי ונכון למה לא לתת לי לקחת מישהו שהוא אמין עליי והוא איש אמוני?".

באשר לטיעון לפיו מינוי משנה באופן פוליטי מסכל את יכולת התקדמותם המקצועית של אחרים, היא אומרת: "הטיעון כטיעון ענייני הוא די נכון, אבל כשמדברים על מינויים פוליטיים אי אפשר להתחמק מהעובדה שהעמדות הפוליטיות משפיעות כאן". משמעות דבריה היא שכאשר יו"ר הסתדרות העובדים ניצב מול השרים שקד ולוין יש מקום לחשוד שמאחורי התנגדותו עומדת האג'נדה הפוליטית שלו, זו המתנגדת לצמד השרים, ומנגד מעלה דולב הערכה לפיה בהחלט יתכן שאם הממשלה הייתה שייכת למחנה השני היינו מוצאים את לוין ושקד מתנגדים להצעה.