אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

תחקיר שפורסם הערב (ראשון) בחדשות 2 חושף תעשייה לא חוקית במזרח ירושלים: ערבים עם תעודות גמר פיקטיביות של לימודי רפואה מתקבלים לעבודה כרופאים בזכייניות של קופות החולים.

משיקולי ביטחון, משרד הבריאות התיר לארבע קופות החולים- כללית, מאוחדת מכבי ולאומית, להפעיל את הסניפים במזרח ירושלים באמצעות זכיינים.

חלק מהזכיינים הם נהגי מוניות או משאיות, ומרביתם נטולי הכשרה כלשהי בניהול מערכות בריאות. התחקירנית של חדשות 2 הצליחה להתקבל לעבודה אצל ארבעה זכיינים כאלה.

"לצערי במרכזים האלה כל אנשי הצוות, מכניסים רופאים ללא רישיון והם מכניסים אחיות ללא רישיון וטכנאי רנטגן ללא רישיון", סיפר רופא במזרח ירושלים. "אני ראיתי אח שעבד בתור רופא משפחה, והופתעתי פעם שראיתי אותו עובד בבית חולים בתור אח. שאלתי אותו אתה אח או רופא. אז הוא אמר לי 'בבוקר אני אח, בערב אני רופא'".

הרופא העיד כי "בכל סניף יש רופא ראשי אחד כשכולם חותמים על החותמת שלו. לפעמים החותמת בדלפק, והפקיד בדלפק חותם על כל המרשמים וההפניות. תמיד יש חותמת וסיסמה של המחשב שנשארת בסניף והיא של רופא אמיתי, יש רופאים שמשכירים את החותמת שלהם בסכום כספי מדי חודש בגלל הסיסמה. מקבלים כמה אלפי שקלים כדי להשאיר את הסיסמה".

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות רואה את ממצאי התחקיר בחומרה רבה. למרות מצוקת הרופאים במזרח ירושלים, לא יתכן מצב שאדם ללא רישיון יספק שירותי רפואה מטעם קופות החולים בישראל. המשרד יקים צוות בדיקה לנושא על מנת להבטיח אי הישנות מקרים כאלה בעתיד".