מייקל ג'ורדן. לא ליצירת מחלוקות
מייקל ג'ורדן. לא ליצירת מחלוקותצילום: רויטרס

אחרי יממה של מחאות רחבות היקף, מהתבטאויות בכל אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות, דרך מגרשי הפוטבול ואפילו כדורגל הנשים בארצות הברית, עוד ועוד ספורטאים שוברים שתיקה ומצטרפים למחאה נגד נשיא מדינתם הנבחר, דולנד טראמפ.

"אחד היסודות של המדינה שלנו הוא חופש הדיבור ויש לנו מסורת ארוכה של אי אלימות ומחאה שקטה", אמר בהתבטאות נדירה מייקל ג'ורדן, גדול שחקני הכדורסל של כל הזמנים בארצות הברית. לדבריו של ג'ורדן, "מי שמוחה בשקט לא צריך להיות קורבן לדמוניזציה או להיות מנודה מהחברה. בזמנים של מחלוקת ושנאה גוברת במדינה הזו, אנחנו צריכים לחפש דרכים לעבוד יחד ולתמוך זה בזה ולא לייצר עוד מחלוקות".

קווין דוראנט, שחקנה של אלופת ה-NBA גולדן סטייט ומי שסירב גם כן להגיע לטקס המסורתי בבית הלבן בנוכחות הנשיא טראמפ, אמר גם בהתייחסות ראשונה לאמצעי התקשורת כי "ספורט הוא אמריקה, הוא מה שמאחד אותנו".

דוראנט הגיב על המחאה של שחקני הפוטבול האמריקאיים שכרעו ברך ושילבו ידיים בזמן נגינת ההמנון האמריקאי, במה שהביא לתגובה חריפה של טראמפ שרואה בכך אקט של זילזול בדגל ובמדינה, כי "שחקני ה-NFL שלנו עושים עבודה נהדרת בהעברת המסר ואנחנו ניצבים לצידם כספורטאים, ותומכים בהם".

גם חברו לקבוצה של דוראנט, הנציג הישראלי שלנו ב-NBA, עומרי כספי הגיב לסערה כשאמר בראיון לרשת CBS, "אנחנו מרגישים שללכת לבית הלבן בשלב הזה לא מתאים לנו. המאמן קר ביטא את זה בצורה מושלמת כשאמר שאנחנו נמצאים בתקופה קשה. הנשיא צריך לאחד את האנשים ולא לפלג אותם. האנטישמיות והגזענות התפשטה בכל ארצות הברית וזה כואב. בסופו של יום, הוא צריך להוביל את האומה הזו לעתיד טוב יותר. אסור לנו לקבל את ההתנהגות שלו בתור חברה, כי שום דבר טוב לא צומח מזה. אני משתדל לא להיכנס לפוליטיקה, אבל במקרה הזה אסור לנו לקבל גזענות ודברים מהסוג הזה".

מנגד, יש לציין כי טראמפ אינו לבדו במאבק מול הספורטאים המחרימים כשלאחרונה עוד ועוד קבוצות וענפי ספורט במדינה הצטרפו לביקורת נגד המחאות של הספורטאים.

ארגון "America First Policies", קרא בקמפיין נרחב להפסיק את הצפיה בליגת הפוטבול האמריקאית, ה-NFL, בקמפיין שכותרתו - "תכבו את ה-NFL". "במקום לראות את ה-NFL לא מכבד את המדינה שלנו, תדליקו משהו שמכבד את הגברים והנשים הדגולים שהקריבו כדי להגן על החופש שלנו ועל הדגל האמריקאי", כתבו אלה.

גם בעלי קבוצות בסבב תחרויות מרוצי המכונית "נסקאר" ניצבו לצד טראמפ ואיימו כי יפטרו נהגים שימחו בזמן ההמנון. "מי שימחה יקבל הסעה היישר לאוטובוס שייקח אותו הביתה. כל מי שעובד עבורי צריך לכבד את המדינה בה אנו חיים", אמר ן. ריצ'רד צ'ילדרס, אחד הבעלים לתקשורת בארצות הברית. "מי שלא עומד בהמנון צריך לעוף מהמדינה הזו. נקודה".

ואם בווריירס עסקינן. נדמה כי טראמפ החליט להוכיח שהוא עומד מאחורי המילים שלו ושיגר ביקורת לעולם הספורט כאשר הזמין את קבוצת ההוקי פיטסבורג פינגווינס לביקור הרשמי שלה בתור אלופת הסטנלי קאפ. טראמפ רשם: “שמח להודיע על כך שאלופת ה-NHL פיטסבורג פינגווינס יצטרפו אליי בבית הלבן לטקס, קבוצה גדולה !!”.