מיילו יאנופולוס בברקלי
מיילו יאנופולוס בברקליצילום: רויטרס

העתונאי והסופר השמרן מיילו יאנופולוס הצליח לשאת אתמול דברים קצרים באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה.

זאת, לאחר ש"שבוע חופש הביטוי" אותו תיכנן לערוך בקמפוס בוטל, בשל מכשולים ביורוקרטיים שהאוניברסיטה הציבה, ולאחר שהאוניברסיטה איימה בהליכים פליליים נגד ארגון הסטודנטים הימני שאירגן את האירוע.

האוניברסיטה אמרה שעלות האבטחה לאירוע, שנמשך פחות משעה, עמדו על 800,000 דולר. יאנופולוס העביר את הזמן בעיקר בלהצטלם עם מעריציו ובחתימה על ספרו, "Dangerous". בנוסף, הניף שלט שהביאה אחת המשתתפות באירוע, עליו נכתב "פמיניזם הוא סרטן" – אחת מאמירותיו הידועות של יאנופולוס. בידו השניה אחז שלט עליו נכתב: "הליברליזם היא הפרעה נפשית".

המשטרה עצרה לפחות 11 איש, כולל ארבעה שלבשו את הבגדים השחורים המזוהים עם תנועת השמאל האלימה "אנטיפה". מאות אוהדים של יאנופולוס לא הספיקו להיכנס לקמפוס בעת ששהה שם בגלל שהמאבטחים בכניסות ערכו בדיקות מדוקדקות לכל מי שביקש להיכנס. האוניברסיטה גם אסרה על יאנופולוס להשתמש באמצעי הגברה.

לפני שבועיים הופיע בקמפוס השמרן היהודי בן שפירו, ולדברי האוניברסיטה, אבטחת האירוע עלתה לה 600,000 דולר.

יאנופולוס אמר לעיתון מקומי כי בכוונתו לשוב לאוניברסיטת ברקלי מדי שנה אם יראה בכך צורך. כשבא לשאת דברים באוניברסיטה בחודש פברואר, פרצו במקום מהומות אלימות ביותר והוא פונה משם ע"י אנשי אבטחה.

האוניברסיטה נחשבת למעוז השמאל הקיצוני בארה"ב, מאז שנות ה-60. היא אף נחשבת למקום בו נוסחו לראשונה כללי התקינות הפוליטית.

יאנופולוס הוא יהודי בריטי, הומוסקסואל מוצהר ומוחצן, ודובר רהוט ביותר. בשל היותו "גיי", קשה מאוד לפמיניסטיות של השמאל להכתים אותו כפי שהן בדרך כלל מכתימות את מתנגדיהן. בשנתיים האחרונות הפך לכוכב-על של הימין השמרני בארה"ב.