משה גפני
משה גפניצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ועדת הכספים דנה אתמול (שני) בנושא תקצוב מוסדות המוכר שאינו רשמי והפטור החרדים.

הדיון התקיים על רקע תקצוב בתי הספר הכנסייתיים ב-50 מיליון שקל בעוד שמוסדות החינוך החרדיים של המוכש"ר זוכים לאפליה לרעה.

יו"ר הועדה ח"כ הרב משה גפני אמר בפתח הדיון כי הסיעות החרדיות יתקשו לשבת בממשלה שמתנכלת לתקצוב מוסדות המוכש"ר החרדיים. "אם זו החלטה של הממשלה לא לתקצב ילדים יהודים, שיגידו את זה. לא בטוח שנהיה בממשלה כזו", אמר.

יו"ר סיעת יהדות התורה בכנסת ח"כ הרב מוזס אמר בדיון בועדת הכספים כי "המדיניות הממשלתית מעדיפה את המוסדות הממלכתיים על פני החרדיים. מציע להקים מיידית ועדה לבחינת תיקצוב מוסדות מוכש"ר ופטור, כפי שהקמנו בנושא רישוי המוסדות".

ח"כ הרב אורי מקלב האשים את המדינה בניסיון פגיעה מכוון במוסדות המוכר שאינו רשמי הפועלים מטעם משרד החינוך בציבור החרדי.

"הפגיעה הדרקונית הזו במוסדות היא נסיון לפגוע במוסדות החינוך הדתי בארץ. חוסר השוויוניות והפערים פה משוועים. היום ב"ה אנחנו נמצאים בשלב אחר. לא בשלב ההכחשה. משרדי הממשלה לא מתכחשים לנושא אלא יש להם פרשניות שונות למה לא ניתן לתת", אמר הרב מקלב.

בדבריו תהה מקלב, "האם אותו מוסד היה מגיש דוח הוצאות והפרשנות לסעיפים מסוימים שלא נחשבים ולא מוכנסים לדו"ח, כיצד המדינה הייתה נוהגת במוסד כזה? מיד הייתה מתנה מפרק לעמותה שלהם. רשות המיסים הייתה מקבלת כזו פרשנות? הפרשנות הזו לא הייתה מתקבלת לא בשום ארגון ולא בשום גוף ממשלתי או ציבורי. ואילו המדינה מצד שני נוהגת כך".

ח"כ הרב יעקב אשר אמר בדיון כי "התקנות עצמן מפלות בין ילד בחינוך הכללי לילד במוסדות הפטור... מתנהל כאן מצב אבסורדי. מצד אחד אומרים למוסדות שעליהם לעמוד בכל התנאים של מוסד חינוכי כולל תשלומי משכורות בהתאם לכללי משרד החינוך מצד שני מעוותים להם את הסטטוס. יש פער עצום בין מה שמקבלים למה שצריך לשלם".

לדבריו, "אחרי התקצוב הלוקה בחסר עוד דורשים מהמוסדות 'איתנות כלכלית' ואותה איתנות נפגעת מהאפליה התקציבית של המוסדות הללו. הדבר הזה חרפה ואסור שירד מסדר היום עד שהנושא ייפתר בצורה הנכונה והאמיתית. ילד הוא ילד".

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר בדיון, "האפליה כנגד תלמודי התורה החרדיים היא בלתי נסבלת ולא נאפשר אותה יותר. אם מצאו דרך לתקצב את בתי הספר הכנסייתיים אז ימצאו את הדרך לתקצב גם את החרדים. ובע"ה נעשה את זה בדרך המלך".

ח"כ הרב מלכיאלי אמר, "שערוריית תלמידי המוכש"ר זועקת לשמים. באים פקידים ומסבירים לנו למה לחרדים לא מגיע כמו למיעוט אחר. אני חוזר על דרישתי לבטל את ההצבעה על תקצוב הנוצרים, הלא חוקית".

סגן השר הרב משולם נהרי הגיב ואמר, "מוסדות המוכש"ר לא ייוושעו מלקט עצמות שיושלכו אליהם, הנושא צריך להיות מוסדר על ידי קיום ההסכם הקואליציוני של ש"ס ככתבו וכלשונו, כפי שדרשתי מספר פעמים בשנה האחרונה משר החינוך והצוות המקצועי, אשר ישיב את מעמדן של מוסדות המוכש"ר כפי שהיה ב2012 לפני גזרות פירון".