הרב מדן: קודם כל אנחנו עם אחד

ועידת הבית היהודי המתכנסת הערב (שלישי) ברמת גן דנה בשמירת השבת במרחב הציבורי על רקע המחלוקת על צביונה היהודי של מדינת ישראל.

מזכ"ל הפועל המזרחי אבי סולימאן אמר בדיון כי "שמירת השבת היא ערך לאומי לא רק על בציבור הדתי אלא על כלל הציבוריים בישראל. אנו עדים להפרה שיטתי בפגיעה של הסטאטוס קוו של שמירת השבת במרחב הציבורי".

הרב צפניה דרורי, רבה של קריית שמונה, קרא לשמור על קדושת השבת ומחה על הפגיעה בצביונה היהודי של ישראל, "אם לא נאמין בשבת אף אחד לא יצביע לבית היהודי. אני לא יכול להגיד שאני חי באזור שיש בו הכי הרבה דתיים. אני חי באזור של ישובים וקיבוצים ואני יכול לומר שרוב הציבור הוא מסורתי והרוב הוא חלק מהיהדות. לא מעניין אותי איך הם מגדירים את עצמם אלא שרובם נושמים יהדות. רוב היהודי יש להם יסוד של יהדות והשאלה איך אנחנו מדברים איתם. אנחנו עם מיוחד ומי שלא מאמין בזה לא מכיר את העם. צריך לתת לעם להרגיש שזאת בעיה שלו והוא צריך לתת את התשובה".

הרב דרורי קרא לקבוע כללים ולשמור על הססטוס קוו, "עלינו להגיע לקביעת הקווים".

הרב דרורי: עלינו להגיע לקביעת הקוויםערוץ 7

הרב יעקב מדן ראש ישיבת גוש עציון, מיוזמי אמנת גביזון - מידן אמר כי המחלוקות אצל היהודים יביאו להסכם אוסלו נוסף. "התשתית היא קודם כל שאנחנו עם אחד".

הרב מדן אמר כי יש להגיע לפשרה עם כלל החברה הישראלית על כבודה של השבת. לדבריו יש לקבוע יחד מה נסבל ומה לא נסבל אך להגיע להבנה עם הציבור הלא דתי היהודי.

הרב אייזמן: אי אפשר להכיר בחילול שבת

הרב איתן אייזמן, מרבני הציונות הדתית, חלק על דברי הרב מדן, ואמר כי דרכה של הציונות הדתית היא דרך של לכתחילה ולא פשרה הלכתית.

"צריכים להכיר בסגולת עם ישראל ולהכיר שכולנו אחים ושווים. חלוקה של דתי חילוני זה לא במושגים של עם ישראל. אנחנו מכירים בערכה של המדינה ושל הצבא ובזה אנחנו שונים מהרבה קבוצות אחרות. יש דברים שאי אפשר להתפשר כמו ארץ ישראל על כל חלקיה אי אפשר להתפשר או לחלק אותה. אי אפשר לוותר על חלקים העם ישראל ועל החיבור הזה שכולל נישואין שמחברים אותנו אי אפשר לוותר. השבת היא מתנה שניתנה לעם ישראל ונשארה כחוק. אני לא יכול להסכים שאני לא יכול להסכים עם תחבורה ציבורית בשבת. אני יכול לומר שאני נותן הכרה לחילול שבת. אנחנו לא כופים זאת המציאות אבל לתת הכרה? לא נוכל להתפשר כמעט בשום דבר. אנחנו חייבים לשמור על קדושתה של השבת ואין לנו שום כוונה להתפשר".

תהילה פרידמן מתנועת נאמני תורה ועבודה, הנתמכת על ידי הקרן החדשה לישראל, סיפרה למשתתפים כי "לפני 16 שנה שהוצעה אמנת גביזון מידן - פחות יהודים עבדו בשבת אך היום המספר גבוה ועולה כל הזמן. הזמן עובד לרעתנו. יש אנשים במדינת ישראל עם ילדים שעובדים בשבת ולנו יש אחריות על האנשים האלה".

"לא תהיה הפסקת מסחר בלי שנגיע להסדרה. מבחינה דתית יש לנו אחריות. כל דבר שנעשה בכפייה גורר התנגדות טבעית. רוב היהודים רוצים בשבת רק שהם לא תמיד נראת כמו השבת שלנו. יש להפוך את השבת ליום של משפחה וקהילה. אין מסחר ויש תחבורה ציבורית..תמיד יהיו כמה אנשים שיעבדו אבל יעבדו פחות", טענה.

פרידמן: מבחינה דתית יש לנו אחריותערוץ 7

פרופ' אשר כהן מאוניברסיטת בר אילן אמר בדיון, "השאלה היא לא הלכתית אלא מה ניתן לעשות פוליטית ואולי פוליטקאים צריכים להחליט ולא רבנים".

"הציבור הדתי והחרדי בארץ הוא 25 אחוזים ולכן אנחנו חייבים להתפשר כי השבתות שלנו שונות. חייבים להגיע להסדרה. כל מי שאומר שהבית היהודי הופך לליכוד ב' אז הוא הופך את הבית היהודי ליהדות התורה ג' אז אני מעדיף ליכוד ב'. הבית היהודי צריך לקחת את גביזון מידן וזו תשתית הדיון".

פרופ' אשר כהן: מעדיף ליכוד ב'ערוץ 7

הרב מדן הוסף לסיום הדיון, "האמנה לא מתירה לחלל שבת וזה לא תפקידה של האמנה. אנחנו במדינה חופשית וכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. אנחנו לא מוותרים על שום עיקרון. המטרה שבת יותר טובה ויותר אנשים שיכולים לשמור אותה. אם יקימו תחבורה ציבורית בשבת שתופעל על ידי גויים ונציל יהודים מחילול שבת דאורייתא אנחנו נעשה שהוא ימליך את ה' בעולמו".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן אמר בתום הדיון כי פרשת הכדורגל האחרונה לימדה הרבה, "לפני 30 שנה לא היינו יכולים לחלום של למעלה מ-300 שחקני כדורגל ומאמנים לא רוצים לשחק בשבת. הציבור הישראלי רוצה לשמור שבת מסיבות מסורתיות ומשפחתיות. יש לקדם את יום ראשון מנוחה".

אבי סלימאן: לקדם יום ראשון כשבתוןערוץ 7