אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

על פי דו"ח שפרסם בנק ישראל, ניתוח נתוני סקר PIAAC מראה שמיומנות היסוד הכמותית (שליטה במתימטיקה בסיסית) של העובדים הגברים בישראל גבוהה מזו של העובדות.

במיומנויות הקריאה אין פער משמעותי בין המינים.

בדו"ח נאמר כי שכר הגברים לשעה גבוה בממוצע ב-26.3 אחוזים משכר הנשים. הפער ברמת המיומנות מסביר כ-4 נקודות אחוז מתוך 26 האחוזים האלה.

עוד נמסר כי עליית השכר כתוצאה מעלייה במיומנויות (התמורה למיומנויות) אצל גברים גבוהה יותר מאשר אצל נשים, ומסבירה חלק מהמנגנון של היווצרות פער השכר המגדרי.

הפער המגדרי בתמורה למיומנויות בא לידי ביטוי בעיקר במגזר העסקי ובקרב עובדים במשרה מלאה. שיעור הגברים המועסקים כמנהלים בכירים או כעובדי IT גבוה משמעותית מזה של הנשים. הפער לטובת גברים בתשואה למיומנויות בעיסוקים אלה כפול מפער זה אצל הלא-מנהלים והעובדים במשלחי היד ובענפים האחרים, על פי דו"ח בנק ישראל.

בכל המדינות המפותחות יש פער משמעותי בין גברים לנשים לטובת הגברים בשכר החודשי ובשכר לשעת עבודה. זאת גם לאחר שמתחשבים במאפיינים נצפים של העובדים כגון רמת השכלה, גיל, ניסיון ומאפיינים דמוגרפיים.

מחקר זה בודק אם פערים בין מגדריים במיומנויות יכולים להסביר את פער השכר הלא מוסבר אשר נותר לאחר שמתחשבים במאפיינים אחרים של העובדים, ואם יש הבדל מגדרי בתמורה למיומנויות. לפיכך הניתוח הנוכחי מוסיף למשוואת שכר מהסוג המקובל בספרות את משתנה המיומנויות, שנאמד בסקר PIAAC ולא נכלל עד עתה במחקרים בסוגיה זו בישראל .

ארגוני הנשים מצביעים על הפער בשכר הממוצע של אישה וגבר כהוכחה לאפליית נשים, כביכול. ואולם, מחקרים רבים מראים שהפער מוסבר רובו ככולו בכך שנשים פשוט בוחרות מסלולים מקצועיים פחות רווחיים בממוצע, עושות יותר הפסקות בקידומן המקצועי והאקדמי, עובדות פחות שעות נספות ומשמרות לילה, ועושות פחות עבודות המלוות בתוספת סיכון.

מיתוס פער השכר הוא מרכיב חשוב בתעמולת ארגוני הנשים שנועדה לסכסך בין המינים ולהצדיק תלות נשית בארגוני הנשים, שנשלטים במידה רבה ע"י קרנות עוינות.

הכותב הוא יו"ר תנועת המשפחה