עליונות ימית
עליונות ימיתצילום: דובר צה"ל

טקס ההתייחדות השנתי לזכר חללי זרוע הים התקיים הערב (רביעי) באנדרטת הזרוע בגן "אלישבע" באשדוד.

הטקס נערך במעמד סגן הרמטכ''ל האלוף אביב כוכבי, מפקד זרוע הים אלוף אלי שרביט, המשפחות השכולות, נציגי בתי הספר הימיים, חיילי, נגדי וקציני זרוע הים בסדיר ובמילואים.

מקום המדינה ועד היום ידעה זרוע הים 432 חללים במשך 69 שנים של לחימה והגנה על גבולותיה הימיים של מדינת ישראל.

האלוף כוכבי אמר בטקס, "מסירות בודדות לפלגות ים, ומהשירות הימי לחיל שהפך לזרוע שהיא אות ומופת לקדמה טכנולוגית, לחדשנות ותעוזה. כמו בכל יחידות צה"ל, עוצמתה ויכולותיה נקבעו ונקבעים על ידי האנשים המשרתים בה, אלה שהתייצבו על הסיפון בגאווה לשרת את המולדת, אלו שפעלו באחריות ובנחישות, ואלו שלצערנו הלכו את הדרך עד סופה.

''מורשתם מורה את הדרך, ומעשיהם כאילו היו לשנתות המצפן. מאז ועד היום, הייתה זרוע הים לאחד מעמודי התווך של תפיסת הביטחון של מדינת ישראל. ברגעים אלו ממש, גם בזמן שאנו מתייחדים במעמד חשוב זה, פועלים כוחות הזרוע לאורך חופי מדינת ישראל ומדינות האזור''.

לדברי סגן הרמטכ''ל, רק מעט ידוע על המבצעים המורכבים שאליהם מפליגים הלוחמים, וטוב שכך. ''אנשי הזרוע פועלים בחוף וחלקם הרחק ממנו, ומהווים זרוע ארוכה ולרוב חשאית, של המערכה המתקיימת כל העת בין מלחמות.

''אויבנו לא נחים לרגע וראשם חורש מזימות. אנו צפויים בהתפתחויות בכל הגזרות ומכינים עצמנו ליום פקודה. הגבול הימי מוסיף להיות זירה מורכבת ומאתגרת, וצה"ל פועל על מנת להגן עליו, לשמר את המוכנות, להעצים את יכולותינו בזירה ולהתכונן לכל איום ולכל תרחיש''.

האלוף כוכבי הדגיש בסיום דבריו, ''למען אזרחי מדינת ישראל, למענכם וברוח יקיריכם, נמשיך לעמוד איתן מול הגלים המתנפצים, ונמשיך לשקוד על חיזוקם של צה"ל ושל זרוע הים".

מפקד זרוע הים, האלוף אלי שרביט, אמר כי "החודשים הללו, אלה שחלפו ואלה שיבואו, רוויים בימי זיכרון לאירועים כואבים וקשים בדברי ימיה של זרוע הים, קשים ומכוננים. זה עתה ציינו 20 שנים לשירת הצפצפה, בעוד שבועות ספורים נציין 50 שנים לטביעתה של אח״י 'אילת' ובעוד חודשים ספורים מהיום נציין גם כן 50 שנים, לאובדנה של אח״י 'דקר'.

''מרחק השנים לא הקהה את הכאב ולא עמעם את צריבת האירועים בזיכרונם של כולנו – הזיכרון האישי והזיכרון הארגוני. חובתנו לפעול בזרוע בחופשיות, בעוצמה בכל הטווחים, מעל המים ומתחת להם. אנחנו נוהגים לכנות זאת עליונות ימית''.

האלוף שרביט פנה למשפחות השכולות, "432 חללים יש לנו, אנשים משכמם ומעלה, מטובי בנינו ובנותינו. הגעגוע אליהם לא קהה עם השנים, התהיות על מה ועל מי יכלו להיות אינן נותנות מנוח. מאותו היום שבו נשמעה הדפיקה ההיא בדלת, נקשר גורלנו בגורלכם, בני המשפחות. בנופלם, הותירו לנו יקיריכם צו מחייב – ללוות אתכם במסע החיים שלאחר האובדן.

''אני מתחייב בפניכם היום, כי לעולם נוסיף לחזק ולחבק אתכם, מתוך מחויבות עמוקה לרעינו שאינם, מתוך הערכה כנה ואמתית לתעצומות הנפש ולכוחות אותם אתם נדרשים לגייס בכל יום ובכל שעה. יהי זכר הנופלים ברוך", אמר מפקד זרוע הים.