יהודים עטופים בטלית בתפילה
יהודים עטופים בטלית בתפילהצילום: ISTOCK

גרסת כיסוי | אייל דביר | אבינו אב הרחמן

מבין שלל החדשירים שיצאו בימים האחרונים, נוראים יותר, נוראים פחות וגם כמה מקסימים, יותר מכולם, לא היה בא לי לפתוח את 'אבינו אב הרחמן'. הקטע הכי יפה, הכי מרגש והכי לעוס שיש בעולם הקאברים היהודיים.

אבל פתחתי, וטוב שכך. בשניות הפכתי לשבוי בקולו של היוצר האלמוני אייל דביר שהפך את המסטיק לתענוג מוזיקלי, ברכות ובסלסולים עדינים.

בפונט מיושן ובתמונת גב של אייל ופנים של נופיה השמימיים של גיאורגיה היפה, האווירה הופכת לקסומה ולהרמונית עוד יותר. מדובר בחדשיר ראשון של דביר הצעיר (23) והמוכשר. עם קול כזה, השמיים הם הגבול.

הצרימה היחידה שצרבה לי בשיר הייתה הגיית האותיות. המון אותיות ה' מיותרות ואלפי"ם לא קשורות ("ודב-אק לבנו", "ויא...אחד לבבנו". כאלה). נו שוין, שיר ראשון, נסלח על כך.

קטע חזנות | שי אברמסון | ונתנה תוקף

לחן ישראלי של יאיר רוזנבלום, מהמלחינים הפורים ביותר של פס הקול הישראלי, הפך למנגינה המצליחה ביותר מבין כל הפיוטים והמלודיות הישנות של תפילות יום הכיפורים. וכשמחברים את מלחמת יום הכיפורים ליום המיוחד גם ככה, היום הזה שבו הכבישים ריקים והספרים פתוחים, הפך בעשורים האחרונים לאחד מהימים הישראליים ביותר שיש.

והמשמעות שיש לכך שהחזן הצבאי הראשי בצבא ההגנה למדינת ישראל הוא סולן קטע התפילה, לצד קטעי ארכיון צבאיים וישראליים שונים, הופכת את התפילה המרגשת לכמעט המנון חדש, כזה שגורם למבול של תגובות בשבעים לשון מיהודים ולא יהודים מסביב לגלובוס, בדף הסרטון ביוטיוב.

SHALOM ISRAEL!

הקלטה נדירה | חיים אפנדי | לך א-לי

לסיום,

פנינה ארכיונית שגיליתי היום – ביצוע בן כמאה שנים לפיוט הפותח של תפילות היום הקדוש בקהילות הספרדים – 'לך א-לי'.

חיים אפנדי, חזן אלמוני מבירת טורקיה, איסטנבול, מלווה במספר כלים וברעידות קוליות טורקיות טיפוסיות (קפיצות ודילוגים קוליים במקום סלסולים), נותן ללחן האהוב חיים משלו, שיחד עם רעשי הרקע של סליל הקלטה ישן במיוחד, מרעידים את הלב.

שתהיה לכולנו גמר חתימה טובה!