איסור על בורקה. תמונת אילוסטרציה
איסור על בורקה. תמונת אילוסטרציהפלאש 90

אוסטריה תהפוך ביום ראשון הקרוב למדינה החמישית באירופה שאוסרת חבישת כיסוי ראש מוסלמי במקומות ציבוריים.

לאחר בלגיה, צרפת, בולגריה ושוויץ, ייכנס באחד באוקטובר לתוקפו באוסטריה החוק האוסר על חבישת כיסוי ראש במקומות ציבוריים, לרבות בתי ספר, משרדי ממשלה, תחבורה ציבורית ומקומות בילוי וקניות.

החוק עורר ביקורת קשה אצל ראשי האיחוד האירופי וארגונים מוסלמים שטענו כי מדובר באפלייה נגד האוכלוסיה המוסלמית המתגוררת באוסטריה. בנוסף תיכנס לתוקף סדרת חוקים שתחייב מהגרים מוסלמים לנקוט בצעדים המחייבים את השתלבותם בחברה האוסטרית ובהם קורס חובה ללימוד השפה הגרמנית וקורס ללימודי החוקה האוסטרית. מי שלא יעמדו בחוקים החדשים ויכסו את ראשן בפומבי או ייכשלו במבחני ההשתלבות בחברה האוסטרית, יעמדו בפני קנס של עד 175 דולר, ולאחר מכן בפני עונשי מאסר.

סדרת החוקים עברה לראשונה בחודש מאי האחרון לאחר ששר החוץ סבסטיאן קורץ טען כי הבורקה מונעת מנשים מוסלמיות להשתלב בחברה האוסטרית. "הבורקה היא לא סמל דתי אלא סמל אנטי-חברתי. אנו רוצים להיות מסוגלים להביט בעיניהם של אזרחים בחברה שלנו" אמר קורץ.

החוק החדש מעורר כאמור ביקורת נוקבת מצד ארגונים מוסלמיים באוסטריה. "זוהי אפלייה ברורה של נשים מוסלמיות, שהופכות שוב לקורבן של מדיניות כפייה. המוסלמים עדיין אינם חלק מהמדינה הזו" אמרה הפסיכולוגית המוסלמית ייליז דגדביר, 36, המתגוררת בעיר לוסטנאו.

בסקר שנערך לאחרונה טענו שליש מתושבי אוסטריה כי "אינם רוצים לחיות ליד מוסלמים".

בינתיים מחקר חדש העלה כי בוינה, בירת אוסטריה, לומדים כיום יותר תלמידים מוסלמים מאשר קתולים. האכלוסיה המוסלמית באוסטריה רשמה את הגידול המהיר ביותר מבין מדינות כל אירופה, כאשר מספר המוסלמים החיים במדינה מוערך ב-700 אלף בני אדם. מדובר במספר כפול מאשר בשנת 2001, תחילת המאה הנוכחית.