אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

העם היהודי בישראל וברחבי העולם מקיים בערב יום הכיפורים את מנהג ה"כפרות", כאשר הכסף שבו משתמשים לקיום המנהג נתרם לצדקה.

בעבר היינו רגילים לתרום את פדיון הכפרות לעמותות צדקה וחסר באמצעות קופסאות קרטון שמונחות בבתי הכנסת, אך בשנים האחרונות עמותות וארגונים מגייסים תרומות בעיקר בתקופת החגים, באמצעות האינטרנט.

אחת הפלטפורמות האינטרנטיות שמגייסות כספים עבור עמותות לאורך כל השנה באופן שוטף ולפדיון כפרות בפרט היא Jgive - עמותה בפני עצמה שאינה גובה עמלות כלל מהתרומות המגויסות דרכה.

נתונים אודות גיוס התרומות בפלטפורמה בחגים אשתקד מעידים על המגמה ההולכת ומתחזקת והיא הגיוס און-ליין, גם במצווה שכולנו זוכרים ורגילים לעשותה "אוף-ליין".

בשנה שעברה, פתחה פלטפורמת Jgive קמפיין גיוס 'פדיון כפרות' לעשרות עמותות שונות החברות בפלטפורמה. אחת העמותות שהשתתפה בקמפיין הנה עמותת 'פעמונים'. אם נבחן את גיוס התרומות סביב חגי תשרי בעמותת 'פעמונים' נראה כי לאורך השנים התחזק הגיוס בדיגיטל בעוד הגיוס שאינו מקוון נחלש.

כך לדוגמא בשנה שעברה גייסה פעמונים 55% מסך התרומות שלה בחגי תשרי דרך פלטפורמת Jgive, בעוד ש-45% הנותרים גויסו לא באינטרנט ומדובר על קמפיין פדיון הכפרות הגדול ביותר במגזר הדתי לאומי.

בהמשך, בחג פורים, גייסה העמותה 66% מסך התרומות סביב החג וקמפיין 'מתנות לאביונים' בדיגיטל בעוד שרק 34% גויסו "אוף-ליין".

השנה מעיד אוריאל לדרברג, מנכ"ל פעמונים, כי הם מצפים להתחזקות המגמה ולכך שרוב מוחלט של תרומות יגיעו מהאינטרנט דרך Jgive.

את התחזיות של לדרברג ניתן לחזק בעובדה שהשנה משתתפים בקמפיין פדיון כפרות ב-Jgive מעל שלושים עמותות וכי מאות אלפי תורמים פוטנציאליים כבר נחשפו לאתר ולפלטפורמה המגייסת.

אורי בן שלמה, מנכ"ל Jgive, מציין כי בנוסף לכך שניתן למצוא את הפרויקט שקרוב לליבך בין שלל הפרויקטים המשתתפים, גם המצווה הופכת לפשוטה ומהימנה. "כבר לא חייבים לתרום בקופת הצדקה בבית הכנסת" אומר בן שלמה ומוסיף, "ב-jgive ניתן לתרום מתי שרוצים והעמותות מעבירות את מלוא הסכום לפרויקט הנבחר".