אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם אחר הצהריים (ראשון) דוח העוסק בטיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם, לרגל יום הקשיש הבינלאומי המצוין בארץ ובעולם בכל שנה ב-1 באוקטובר.

הדוח מציג ליקויים רבים וחמורים באיכות הטיפול הביתי הניתן לכ-165,000 קשישים, ליקויים המגיעים לעיתים עד כדי הזנחה.

הזנחה זו חמורה במיוחד כאשר מדובר בקשיש שהוא חסר ישע - שאינו יכול לדאוג לצרכי מחייתו, לבריאותו או לשלומו.

הממצאים מלמדים על הקושי הרב של בני המשפחה אשר נושאים בנטל הכבד הכרוך בטיפול בקשישים הסיעודיים. לפי המבקר, רשויות המדינה לא נתנו את דעתן כנדרש על הצורך לתמוך בבני המשפחה המטפלים בקשישים סיעודיים, ולמעשה זנחו והותירו אותם להתמודד עם הנטל הכבד הכרוך בטיפול בקשישים הסיעודיים.

הליקויים העיקריים:

  • ביטוח לאומי קבע בחוזה הסיעוד כי חברות הסיעוד יכשירו הכשרה מקצועית רק 30% מהמטפלות המועסקות אצלן (ישראליות וזרות גם יחד). בחודשים ינואר-ספטמבר 2016, מעל 50% משעות הטיפול הביתי שקיבלו הקשישים הסיעודיים ברמות התלות הגבוהות ניתנו על ידי מטפלות שלא קיבלו הכשרה מקצועית. ביטוח לאומי לא פעל לאכיפת חובת ההכשרה בהתאם לחוזה הסיעוד. בכך הפכה למעשה דרישת ההכשרה המינימלית ל"אות מתה".
  • מיליוני שעות טיפול לא ניתנו לזכאים. כ-40%, שקשישים שהוכרה זכאותם לגמלת סיעוד לא קיבלו את כל שעות הטיפול שהיו זכאים להן מהמטפלות הישראליות. הדוח מתריע על תופעה שכיחה של "גניבת שעות" - בני משפחה או קשישים חותמים על יומני עבודה של מטפלות גם במקרים בהם הם כוללים שעות שבהן לא קיבלו טיפול.
  • רשויות המדינה זנחו את בני המשפחה והותירו אותם להתמודד עם הנטל הכבד הכרוך בטיפול בקשישים הסיעודיים. מוסכם על ביטוח לאומי כי יש להקצות יותר שעות לטיפול בקשישים ברמות התלות הגבוהות, אך הדבר לא נעשה. בכך הוכבד הנטל על בני משפחותיהם; כך גם במילוי החובות המוטלות על מי שמעסיק מטפלת זרה. גם נטל זה עובר בהכרח לבני המשפחה.
  • רק שיעור קטן של קשישים סיעודיים מבקרים במרכזי היום לקשישים, שממלאים תפקיד חשוב בטיפול בקשישים סיעודיים ומספקים להם מסגרת חברתית להפגת בדידותם וכן מאפשרים מנוחה או הפוגה לבני משפחותיהם.

למעשה, רשויות המדינה המעורבות בהבטחת איכות הטיפול בקשישים סיעודיים השוהים בביתם - בין שמדובר בביטוח לאומי ובין שמדובר במשרד הרווחה - אינן פועלות כמי שהאחריות לכך מונחת לפתחיהן והן מתנערות הלכה למעשה, כל אחת בחלקה, מאחריותן.

מבקר המדינה שפירא קורא לממשלה לגבש מדיניות לאומית שתבטיח את זכותם של הקשישים לחיים בכבוד אנושי וכלכלי.

לדברי המבקר, על שר הרווחה הנושא באחריות המיניסטריאלית למימוש חוק הסיעוד, מוטל לגבש רפורמה מקיפה בתחום זה שתאפשר לטפל בכשלים שהועלו בין השאר בדוח זה וכן תאפשר להיערך למילוי צורכי העתיד.

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר בתגובה לדו"ח המבקר, "דו"ח מבקר המדינה נוגע בנקודות נכונות בכשלי טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם ואף עושה 'הנחה' למצב הקיים, כי לצערי התמונה המלאה של מחדל הטיפול בקשישים בקהילה באמצעות חוק הביטוח הלאומי, חמורה הרבה יותר.

משרד הבריאות גיבש רפורמה מקיפה ומלאה בתחום הסיעוד, שנותנת מענה מערכתי להתמודדות המדינה עם משבר הסיעוד שאנו בעיצומו, וגם הצביע על מקורות המימון שלה.

נאבקתי להכניס את רפורמת הסיעוד להסכם הקואליציוני ולא ארפה עד שתמומש ההבטחה הצודקת והנכונה, ליישום רפורמה כוללת בסיעוד שעיקרה ביטוח סיעודי ממלכתי תוך שינוי מערכתי ביחס המדינה לאוכלוסייה המתבגרת בישראל.

בדיוק כמו שמצאו 'תקציב לנכים' ותקציב לתכנית 'נטו משפחה', זה הזמן לפתור סוף סוף את משבר הסיעוד שהולך ומחריף עם התבגרות האוכלוסייה בישראל. אני פונה היום שוב לראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון לכנס לדיון חירום בממשלה ולהביא לאישור מיידי של הרפורמה בסיעוד ממלכתי ובכך לעשות צדק חברתי עם יקירינו, רבבות הקשישים, הסיעודיים ובני משפחותיהם".

שר העבודה והרווחה חיים כץ הודיע בעקבות דו"ח המבקר על מינוי ועדה מקצועית לנושא שתגבש המלצות למתווה לטיפול אחיד ויעיל באזרחים הוותיקים על ידי המוסד לביטוח לאומי ומשרד הרווחה.

"בתחילת שנת 2016 נודע לי שקיימות תקלות בטיפול בקשישים סיעודיים בביתם על ידי חברות הסיעוד ולכן החלטתי להוציא לדרך מכרז חדש לבחירת ספקי כוח אדם, ולצערי על אף שחלפו חודשים רבים מאז העלאת דרישתי בפני האוצר המכרז טרם יצא לדרך".

לדבריו "האוצר היה שותף לדעתי שאפשר לשפר את איכות השירות הניתן על ידי חברות הסיעוד ואף לחסוך למעלה מ- 200 מיליון שקל למדינה, סכום שהובטח לי שיוחזר לרווחת האזרחים הוותיקים אשר באמצעותו בכוונתי לממן את תוכנית 'יחד' להפגת בדידותם תוך יצירת מערך ביקורים יומיים בביתם של אזרחים ותיקים מגילאי 86. למרות הסכמתו, האוצר התעקש שהמכרז יעשה על- ידו ובשל התנהלותו האיטית, המכרז שאמור לפתור חלק נכבד מהליקויים שנתגלו בדוח מתעכב. אני קורא לאוצר לא להתמהמה עוד ולהוציא את המכרז לדרך כבר השבוע".

השר כץ הוסיף כי "בהעדר הגדרה ברורה של הגורם האחראי לאיכות הטיפול בקשישים הסיעודיים השוהים בביתם, איכות הטיפול כיום לקויה המענה הטיפולי לצרכי הקשיש הסיעודי הוא חלקי והבקרה על איכות הטיפול בקשיש על ידי חברות הסיעוד אינה אפקטיבית, קשישים רבים לא מנצלים את זכיותיהם וביצוע הערכת התלות וקביעת זכויות הקשיש מסורבלת וגורמת לתחושת אי נוחות רבה. כתוצאה מכל אלה, על בני המשפחה מוטלת מעמסה כבדה הגורמת לסבל להם ולקשיש".