''הזדמנות מרשימה ומיוחדת''
''הזדמנות מרשימה ומיוחדת''צילום: תנועת בני עקיבא העולמית (WBA)

גל הכאב שחוותה מקסיקו בימים שחלפו מאז רעידת האדמה הקשה שהייתה במדינה, הוליד גם גל של מעשי חסד וגבורה.

משלחת צה"ל שנשלחה לאזור על מנת לסייע בחיפושים ולחלץ ניצולים ויתרה על חגיגת ראש השנה עם המשפחה; הקהילה היהודית שהתגייסה לסייע לתושבים המקומיים וכן תנועות הנוער שעבדו מסביב לשעון במטרה לגייס ולהכין עוד ועוד חבילות לאנשים שנותרו חסרי כל.

בין חברי המשלחת הצבאית נמנית גם פאולה ויצנר, חיילת בודדה שעלתה לארץ ממקסיקו המשרתת בתור מדריכת חילוץ בפיקוד העורף אשר שהתה במדינה כחלק מחופשה משפחתית מתוכננת והתבקשה להצטרף למשלחת הצבאית.

בדברים שאמרה בפני חיילי המשלחת הצבאית ונציגי הקהילה היהודית היא תיארה חלק מן החוויות שעברו עליה בשבוע האחרון. "הקהילה וגם האנשים שהיו בחוץ כאשר עבדנו בבניינים [תושבים מקומיים] כל הזמן הודו לנו על כך שאנחנו פה ואמרו לנו: 'אנחנו מאוד אוהבים אתכם ואנחנו מעריכים את שהותכם פה ואת תמיכתכם'", העידה ויצנר.

ויצנר היא בוגרת תכנית הכשרה של תנועת בני עקיבא העולמית, תכנית המיועדת לבוגרי תיכון מהתפוצות המגיעים לארץ שלושה חודשים של לימודים והעשרה חווייתיים. במהלך התכנית המשתתפים עובדים בקיבוץ, לומדים תורה ועוסקים גם בפעילות התנדבותית.

עם תום תכנית ההכשרה התגייסה ויצנר לצה"ל. בסיום דבריה אמרה: "עבורי זה [התייחסות התושבים לפעילות צה"ל] היה מרשים ביותר. לאחר היעדרות של כמעט שנה שלמה, ופתאום חזרתי למדינה שלי ותוך כדי הילוכי הייתי צריכה להגיש מים, אוכל, שמיכות, אוכל כשר, הכל היה מרשים מאוד".

"קידוש השם": הסיוע היהודי למקסיקנים

בין שאר פעילויות ההתנדבות במקסיקו ניכרה גם פעילותם של שליחי הסוכנות היהודית שיחד עם בני נוער רבים ומתנדבים מן הקהילה היהודית ארזו חבילות מזון וציוד בסיסי ותרופות למקומות הנחוצים.

בסרטון שנשלח אלינו מספר אחד המתנדבים במקום על "שיטת השרשרת" הפועלת שם, והוא מתאר את ההתרחשות: "יש לנו שרשרת אנושית בה אנשים מעבירים את החפצים מאחד לשני. כולם עובדים, כולם משתפים פעולה. יש לנו ילדים קטנים, מתבגרים ומבוגרים, מכל הגילאים".

שליח תנועת בני עקיבא במקום, שמואל בן אדיבה, תיאר את הפעילות כמרגשת במיוחד. "ההתגייסות של הקהילה ושל כלל השליחים היא מרשימה ומיוחדת. עם ישראל מתגייס לעזור לכל מי שזקוק לכך ומוסיף לאחדות ולקידוש ה'.

בן אדיבה הדגיש, ''אני גאה בעם שלי שתמיד מגיע לעזור למי שנמצא בצרה גם מסביב לעולם וגאה בחברים שלי כאן ולחניכי ולפעילי תנועת בני עקיבא שהגיעו לסייע ולתמוך לעם המקסיקני בשעה קשה זו. אני מאחל לכולם שנה טובה ובשורות טובות".

רעידת האדמה במקסיקו שהייתה מן הקשות והקטלניות ביותר ב-30 השנים האחרונות, גבתה עד כה את חייהם של 338 אנשים, 199 מתוכם במקסיקו סיטי הבירה. הנזקים הניבטים מכל עבר יהוו אתגר כלכלי לא פשוט עבור האומה המקסיקנית.

נשיא המדינה אנריקה פנה נייטו האריך את הנזקים של מבני הציבור בעלות של שני מיליארד דולרים (38.1 מיליארד פזו מקסיקני) והשיקום צפוי להתארך זמן רב.