מצפה זי"ו
מצפה זי"וצילום: יצחק דורון

בני משפחותיהם של סג"מ יואב דורון ויהודה בר יוסף ז"ל שהגיעו היום (ראשון) למצפה זי"ו (גבעת האנטנה) הסמוכה למעלה חבר הופתעו לשמוע מאנשי המנהל האזרחי כי בכוונתם להרוס את האנדרטה ואתר ההנצחה שבמקום.

סג"מ יואב דורון ז"ל ויהודה בר יוסף ז"ל נהרגו בגבעה לפני 14 שנים מירי של חיילי צה"ל שזיהו אותם בשוגג כמחבלים.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר יצחק דורון, אחיו של יואב, על ההתרחשות הבוקר בגבעה. "הגענו למקום כדי לסדר אותו לקראת סוכות. במהלך החג מגיעים לשם אנשים ורצינו שזה יראה מכובד אחרי ששנה שעברה ערבים השחיתו והרסו את המקום".

זמן קצר אחרי שהתחילו לסדר את המקום הגיעו אנשי המנהל האזרחי, "הערבים מהגבעה ממול התקשרו למנהל האזרחי שהוא השפוט של הערבים והם (המנהל האזרחי) התייצב שם ואיים עלינו שאם לא נפסיק לעבוד הם יהרסו לנו את המבנה, את הפרגולה".

כשהאח השכול מחה בפני פקיד המנהל האזרחי ותבע כי יטפל בבניה הערבית המשתוללת באזור כבר 14 שנים ולא נהרסת, השיב הפקיד כי "כבר נפתח תיק והנושא בתהליכים".

יצחק דורון סיפר בכעס כי בעוד התהליכים לערבים נמשכים כבר 14 שנים במהלכם הם משתלטים על עוד ועוד קרקעות על ידי בנייה ונטיעת עצים, נגד יהודים יש אכיפה יעילה גם אם מדובר במשפחות שכולות. "אם הם לא רוצים לעזור לפחות שלא יפריעו".

"אני לא רוצה לבנות שם בית", אומר דורון, "רוצים אתר הנצחה מכובד, שיהיה נקי מסודר. הכל אני עושה על חשבוני ופעם בשבועיים אנחנו באים ורואים שהערבים הרסו והשמידו לנו עוד משהו. הם שורפים לנו דברים ומחללים את המקום כל פעם".

במהלך השיחה הוא מתח ביקורת קשה על המנהל האזרחי, "זה גוף של מדינת ישראל או של הפלסטינים? זה כנראה גוף של המחבלים", אמר בכאב.

דורון סיפר כי במהלך השנים שלאחר נפילת יואב ז"ל, דיבר אביו על ליבם של מפקדי הגזרה כדי שיאפשרו להנציח את בנו וחברו במקום בו נפלו, אך נענה בשלילה. כעבור כמה שנים אמר אחד המפקדים ששירת באזור כי יעלים עין מהצבת אנדרטת זיכרון ובכך הבינו בני המשפחות כי קיבלו אור ירוק.

במקום הוקמה פרגולה והוצב שלט לזכרם אולם פורעים ערבים השחיתו את השלט. מידי יום שישי בבוקר התקיימה במקום תפילת שחרית, אך לפני כשנה השחיתו ערבים גם את הפרגולה ושרפו עץ זית שננטע בסמוך ובני המשפחות נאלצו לשקם את המקום בעצמם.

תגובת המנהל האזרחי: ''במסגרת סיור של יחידת הפיקוח אותרו עבודות בלתי חוקיות באתר המדובר, ועל כן נמסר למבצעי העבודות כי יתאפשר להמשיך אותן רק עם קבלת אישור ממוסדות המנהל האזרחי''.

גורמים צבאיים מציינים כי אנשי המנהל לא אמרו למשפחה כי יש כוונה להרוס את אתר ההנצחה, ואמרו כי ''מדובר במבנה בלתי חוקי אשר נגדו נמסרו כלל הצווים הנדרשים''. לדברי הגורמים ''האתר אינו מצוי בתחום תכנית מתאר בתוקף''.