חניכי "עזרא" במסע. ארכיון
חניכי "עזרא" במסע. ארכיוןצילום: תנועת הנוער עזרא

לא פעם העדיפו בעבר בתנועות הנוער הדתיות להעתיק את מסע סוכות לימים שלפני החג כדי להימנע מהתמודדות עם הקשיים ההלכתיים שכרוכים בהקמת סוכה בשטח. השנה החליטה תנועת עזרא לערוך את המסע דווקא בסוכות ולהתמודד עם כל השאלות ההלכתיות שנלוות לכך.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אביעד מוזס רכז המפעלים וסגן המזכ"ל של התנועה על ההחלטה ועל המסעות המתקרבים בימי חול המועד. כבר בראשית הדברים הוא אומר "השנה לא היו יותר מדי התלבטויות כי לפני החג אין חופש בשנים האחרונות, והשנה איסרו חג ביום שישי כך שגם אותו לא יכולנו לנצל לטובת המסע כפי שהיה בעבר. בעצם מה שנותר לנו הם ימי חול המועד. הבנו שחייבים לעשות את זה במועד הזה ולהתמודד".

"מדובר בשלושה מסעות שכל אחד עם 1500-2000 חניכים. המסעות הם מסעות של יום אחד. אנחנו מבינים שבחול מועד של שלושה ימים אנחנו לא יכולים לקחת מהמשפחות יותר מזה".

ומה אם יגידו החניכים שחבל "לבזבז" את מעט הזמן של המסע בבניית סוכות? "אני מקווה שלא יגידו את זה, ואם יגידו התשובה תהיה כפולה, גם ברמה העקרונית אנחנו מאמינים שצריך לבנות סוכה, ויש גם משהו יותר מהותי, אנחנו חושבים שדווקא בתנאי שטח ושדה כשיותר קשה מאשר להיות בסוכה ליד הבית, דווקא אז יש הזדמנות להתמודד עם הדבר האמתי - דירת עראי בתנאי שטח פחות מוכרים וללמוד דרך זה את הלכות סוכה על בורים ולממש אותן בשטח".

לקראת האירוע, מספר מוזס "רבני התנועה ניסחו מסמך לגבי המסעות, ונתנו הנחיות לבניית סוכה בתנאי שטח במסע. בפועל זה אומר שהרבה פעמים במסלולים הדפנות הן לא הבעיה כי יש קירות טבעיים שאפשר להסתמך עליהם, טארסות, צוקים וכו' עם תוספות שונות. אנחנו מחלקים לחניכים בתחילת המסלולים מחצלות סכך שאיתן הולכים לאורך המסלול, מעבירים מקבוצה לקבוצה ובונים לעצמם את הסוכות לאורך המסלול".

"הדבר הזה נשען על דבר הרבה יותר מהותי. לפני הרבה שנים הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל נשאל אם אפשר לוותר על סוכה בטיולי החג. הוא השיב תשובה ארוכה ומנומקת כדרכו עם כל המקורות, שהשורה התחתונה בה היא שיש מקום להקל אבל בסוף המאמר הוא מוסיף שורה חשובה, שתנועת נוער דתית שרוצה לחנך לתורניות לא יכולה לעשות לעצמה חיים קלים ובמקומות האלה היא נבחנת. בכך אנחנו מאמינים, שדווקא כשניתן לעקוף את החיוב ולמצוא הקלות, אם נוכיח שניתן לקיים את המצווה, לטייל ולשבת בסוכה, דווקא שם אנחנו נמדדים כתנועה תורנית".

על ההיערכות הלוגיסטית הוא אומר כי אכן "זה דורש מאתנו ברמה הלוגיסטית. אגב, גם בני אדם יכולים להיות מחיצות, חניכים יכולים לעמוד ולהחזיק את הסכך. זה דורש ואדרבה, זה משהו שאנחנו שמחים בו ומאתגרים את עצמנו בו גם ברמה הזו".