פדן בשילהחזקי עזרא

ימים אחדים לפני חול המועד סוכות שוחחנו עם עופר פדן, מנכ"ל מרתון ישראל המפיקים את מרתון התנ"ך, המספר איך הכל התחיל, כאשר נציגי מועצה אזורית בנימין, הגיעו אליו למשרדו התל אביבי והעלו את הרעיון.

"הם הציגו לי את הרעיון הזה. בדרך כלל אני נוהג לדחות כי יש לנו שובע של אירועים והרבה מאוד מרתונים ובארץ יש תקופה קצרה מאוד שאפשר לקיים מרתונים בגלל מזג האוויר, אבל כשהם סיפרו לי את הסיפור, פתחו את התנ"ך והקריאו לי את הפסוק משמואל א' 'וירץ איש בנימין מן המערכה ויבוא שילה ביום ההוא' מאוד התרשמתי והבנתי שיש כאן סיפור מעניין, ואת זה שמחברים את ההיסטוריה והמורשת שלנו לאירוע ספורטיבי זה נראה לי משהו שיכול להיות לא רק ברמה הארצית אלא גם ברמה הבינלאומית".

רעיון המרתון החל לעשות את צעדיו התכנוניים הראשונים עד שיצא לפועל. השנה תהיה זו השנה השלישית שהאירוע יתקיים ופדן מספר על גידול משמעותי בהתעניינות ובהרשמה על אף לא מעט קשיים. "זה קורה הרבה מאוד בזכות אותם אנשים יקרים שעובדים קשה כל השנה. זה צובר תאוצה והשנה יגיעו עשרות אנשים מחו"ל, יגיעו הרבה קבוצות ואנשים מכל הארץ שחווים בפעם הראשונה את המסלול המיוחד הזה שהוא הקשה ביותר בארץ כמרתון כביש בארץ, כך שיש כאן גם אתגריות מיוחדת".

פדן עומד מאחורי לא מעט מרתונים ובהם מרתון תל אביב, מרתון ירושלים, מרתון אילת ועוד, ובשיחה עמנו הוא מסביר את ייחודיותו של מרתון התנ"ך בהיבט האתגרי שבו. "זהו המרתון האתגרי ביותר שקיים בארץ. יש בו 1100 מטר טיפוס, 500 מטר של ירידות שגם זה לא פשוט. זה מאתגר בהרבה מכל מרתון אחר שיש בארץ וגם רבים בחו"ל".

הקושי של המרתון הופך אותו גם לכזה שנפרס על פני יותר זמן ממרתונים אחרים. בניגוד לאחרים הוא מסתיים בכשלוש שעות. "רצי איכות בכירים לא יבואו למרתון כזה כי אין סיכוי לשבור שיאי עולם. יש מי שדווקא בגלל האתגר מגיעים לסיים אותו".

בדבריו מזכיר פדן גם את מסלולי החצי מרתון וה-5 ו-10 קילומטר שגם הם אטרקטיביים מאוד. "ללא ספק הסיום בשילה הוא גולת הכותרת, אטרקציה מדהימה שכל מי שחווה העביר הלאה", הוא אומר ומזכיר את הפרטים הקטנים שמייחדים את המרתון ובהם מגן בנימין שאותו מקבל כל רץ והמדליה מחרס שמחולקת בסוף האירוע, "דברים קטנים שעושים את הסגנון המיוחד שצובע את האירוע הזה בצבע אחר".

על החרם שניסו ארגונים בינלאומיים להוביל נגד המרתון הוא מספר כי הוא עצמו היה שהביא את אנשי ארגון המרתון הבינלאומי לשילה על מנת שיתרשמו מהמסלול, "צרם לנו שמתוך הארץ שלנו שלחו להם מכתבים. הם לא הפסיקו את התהליך אבל עצרו אותו ואנחנו מנסים לפעול בדרכים שונות. אין סיבה שלא נהיה חברים בארגונים האלה כמו כל ארגון אחר".

עוד התייחס פדן לתרבות המרתון הזוכה לעדנה בינלאומית בשלושים השנים האחרונות ובעשור האחרון ישראל נכנסה לעולם המרתונים באופן משמעותי. הוא מציין כי כמיליון בני אדם ברחבי העולם שמים להם למטרה להשלים מרתון ומגיעים ממדינה למדינה עם בני המשפחה על מנת להשתתף במרתונים שונים, ובכך הופך המרתון גם לאקט תיירותי מוביל. "רובם לא מגיעים כדי לשבור שיא. הם באים לתור בעולם את המקומות שבהם מתקיימים מרתונים ואנחנו רוצים להביא אותם לפה, לחוות את החוויה הייחודית והשונה שאנחנו מציעים כאן".

על קהל המשתתפים במרתון הוא אומר כי אלה מגיעים מכל הארץ, מכל הדתות ומכל העדות. הוא אף מקווה שמשלחת פלשתינית תגיע לרוץ ולהשתתף באירוע.

פדן מאמין שעולם הספורט והבריאות אינו טרנד חולף מאחר ומדובר בחלק מהחיים, חלק תרבותי שהופך את האדם לצלול בריא וטוב יותר. זאת מעבר למעורבות החברתית הכרוכה באירועים מעין אלה כאשר גופים משתתפים על מנת להעלות על נס עניין חברתי כזה או אחר.