הערכה ועתירה. גליק ונתניהו
הערכה ועתירה. גליק ונתניהוצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

דברים לא פשוטים מטיח חבר הכנסת יהודה גליק בראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אני חש מרומה ופגוע, לאחר שמסתבר שה"פיילוט" היה רק בחינת "זריקת עצם" כאילו היו חברי הכנסת בבחינת כלבים".

דבריו אלה של חבר הכנסת גליק מכוונים לפיילוט בו ניתן לפני שבועות אחדים באופן חד פעמי היתר לחברי הכנסת לעלות להר. גליק אף עתר לבג"ץ בדרישה להורות לראש הממשלה שלא למנוע מחברי כנסת להיכנס להר הבית בחג הסוכות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר חבר הכנסת גליק על מה שהוביל אותו לעתירה ולדברים הקשים שהוא מפנה לעבר ראש הממשלה, אך בראשית הדברים הוא מביע את הערכתו הרבה לראש הממשלה כמנהיג. "אני מאוד מאוד מעריך את ראש הממשלה. מדינת ישראל זכתה בראש ממשלה מצוין, אבל אין ברירה, הולך ומתקרב חג הסוכות, כל יהודי מצווה לעלות לרגל, כל יהודי או לא יהודי יכול לעלות להר, חוץ מ"המצורעים", חברי הכנסת. זה דבר שנוגד את חוק החסינות שמאפשר לחברי הכנסת תנועה יותר מכל אזרח. כל גורמי הביטחון תומכים בכך שחברי הכנסת יעלו להר הבית. אין ברירה אלא לראות בזה החלטה פוליטית".

"ישבתי לפני חודשיים עם ראש הממשלה, לקראת הפיוט, ואמרתי 'זה חד פעמי או קבוע?' הוא אמר שהוא רוצה לפתוח קבוע. היה פיילוט והמשטרה הוציאה חוות דעת מאוד מפרגנת שהפיילוט עבר בשלום וללא כל בעיה ועכשיו אנחנו מצפים לפירעון השטר. היה ברור לי שהעלה להר הבית בעשרת ימי תשובה, ברור לי לחלוטין שיהודי בימי חג הסוכות יכול לקיים את המצווה של העלייה לרגל. למנוע ממני לעלות להר זה כמו למנוע ממני לקיים מצוות סוכה, כמו למנוע מצוות תפילין".

מוסיף גליק ומחדד: "באופן אישי אני נמצא בתקופה מאוד מאוד קשה. אשתי שוכבת במצב קשה ואני רוצה לשפוך את שיחי בפני ריבונו של עולם והמקום הוא הר הבית. בעוד שלושה שבועות ימלאו שלוש שנים לניסיון הרצח שלי. אני רוצה לעלות להודיה לה'. באותו לילה גם הבן שלי מתחתן ואני רוצה לעלות עם הבן שלי כמנהג הנהוג לעלות להר עם חתן וההר סגור בפניי בלי שום סיבה או היגיון אז פניתי לבג"ץ שייתן צו ביניים שיתנו לנו, חברי הכנסת, לעלות להר הבית. זה נראה לי הכי מתבקש".

ובכל זאת, נשאל חבר הכנסת גליק, אם אין לו דרכים נגישות יותר לראש הממשלה ואנשי לשכתו עד כדי כך שהוא נזקק לעזרתו של בג"ץ ולהתבטאויות חריפות כל כך. גליק מציין כי אמנם היום צפויים חברי הליכוד להיפגש עם ראש הממשלה בישיבת סיעה שתתקיים במעלה אדומים, אך "מאז הפיילוט אני כמעט בקשר יומיומי עם ראש הלשכה והמזכיר הצבאי, אני פונה כל יום ואין תשובה. לפני שבוע חזר אליי העוזר של המזכיר הצבאי, עשו לי טובה, והוא אומר שעד נובמבר חברי כנסת לא יכנסו. אני לא מבין את הדבר הזה ולא את היחס הזה. אני לא בא לריב. אני רוצה לקיים את המצווה כמו כל אדם וכל יהודי".

ואולי ראש הממשלה יודע משהו שלא פורסם אודות הסיכון האפשרי בעליית חברי הכנסת להר? ח"כ גליק משיב בשאלה מצידו: "משהו שהמפכ"ל וראש השב"כ לא יודעים? הוא יודע שיש כאן איזה עניין פוליטי, אבל חוק החסינות של חברי כנסת לא מאפשר למנוע תנועה בגלל סיבות פוליטיות. הוא מאפשר מניעת תנועה אך ורק בגלל חשיפת סודות מדינה ופגיעה מהותית בביטחון המדינה. אף אחד לא חושב שעלייה להר הבית תוך כבוד ושקט תהיה פגיעה מהותית בביטחון ישראל".

"זה לא חוקי, לא הוגן ולא ישר. אני באמת מרגיש מרומה, מרגיש שעשו לנו טובה וזרקו לנו עצם לכלב ליום אחד. לא מבינים את עצמת הצימאון והרצון שלי לעלות להר בית ה'".

בפני חבר הכנסת גליק העלינו אפשרות נוספת – אולי מדובר בחשבונאות אישית? אולי נהג ח"כ גליק באופן שהכעיס את ראש הממשלה שהחליט לחנך את הג'ינג'י של סיעתו?

"אני לא רוצה להעלות על הדעת שראש הממשלה נוהג בקטנוניות. יש לנו ראש ממשלה מעולה ומצוין, מדינאי ממדרגה ראשונה ואני לא מעלה זאת בדעתי שהוא פועל משיקולי חשבונאות אישית ולכן אני פונה לבג"ץ שיאפשר לי לקיים את החוק".

כשנשאל אם יתכן וכדי לזכות בעלייה להר יחליט לנקוט באקט בלתי שגרתי, יתפטר מהכנסת ולאחר חודשיים ישוב אליה, השיב גליק: "חבר כנסת לא יכול לפרוש לתקופה זמנית. אם אני פורש זה באופן קבוע, וגם זה יכול להיות. אני פועל כשליח ציבור ולא כיהודה גליק. זה שעלו למעלה מ-22 אלף איש, אני מקווה שיש לי חלק קטן בדבר הזה. אני פועל בשליחות ציבורית בענייני ירושלים, ארץ ישראל, חיזוק זוגיות, מאבק בעישון ועוד, ואני לא חושב שאני צריך לשלם מחיר כדי לקיים את המובן מאליו".

את דבריו חותם גליק בתקווה שנתניהו יבין את העומד מאחורי עתירתו, יורה על שינוי ההחלטה וממילא ניתן יהיה למשוך את העתירה.