הרב סתיו מגיב לסערת "השגחה פרטית"

הרב דוד סתיו, רבה של שוהם ויו"ר ארגון רבני צוהר, מתייחס בשיחה עם ערוץ 7 לראשונה לדבריו של הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, נגד ארגון "השגחה פרטית".

"צריך להבחין בין ויכוח לגיטימי - האם ראוי שהכשרות תהיה ממלכתית או שמותר לארגוני כשרות אחרים לפתוח מערכות כשרות פרטיות - הויכוח הזה לגיטמי ויש צדדים לכאן ולכאן, לא לגיטימי לשקר, לא לגיטימי להוציא שם רע", קובע הרב סתיו.

לדבריו, "אם אכן הטענות שמושמעות כלפי 'השגחה פרטית' הן נכונות - ראוי להן להיבדק, אבל אם הן אכן שקר והוצאת שם רע כפי שראשי 'השגחה פרטית' טוענים... מי שעומד בראש מערכת ההשגחה זה הרב אורי דובדבני שהוא לא 'עוד איזה רב' אלא אחד מגדולי המומחים בכשרות בעולם, אם הדברים שנאמרו כנגדו וכנגד הארגון שהוא מפקח עליו הם שקר ושם רע, יומיים אחרי יום כיפור להוציא שם רע על ארגון ועל אנשים - זה דבר חמור מאוד. הדברים צריכים להיבדק, ואם הם אמת - צריכים לעשות חשבון נפש איך קרתה תקלה כזו כדולה, אם הם שקר - אלה שאמרו את הדברים צריכים להתנצל על כך וכמה שיותר מהר".

בתשובה לשאלה האם יתכן שיש מי שמזין רבנים בכל מיני עובדות כתוצאה מפוליטיקה מאחורי הקלעים, עונה הרב סתיו, "אני לא יודע, אני לא רוצה לחשוב שרבנים משקרים במצח נחושה כשהעובדות ידועות להם והם בכל אופן משקרים, אני לא מעלה על דעתי כזה דבר. אני בטוח שמישהו כאן טעה, ואם הוא טעה אז צריך להתנצל על כך".

הרב אליהו: להיזהר מ"השגחה פרטית"

נזכיר כי בדבריו אמש הזהיר הרב אליהו את מי שרואה תעודה של הארגון שלא לסמוך עליה "שלא יתפתה, אסור לסמוך על הכשרות הזאת, אין לה שום ערך. אין פלא למה הרפורמים תומכים בכשרות הפרטית, שכל אחד משגיח על עצמו. נותנים לחתול לשמור על החלב".

הרב אליהו אף סיפר על מקרה שבו לדבריו, במסגרת עבודתו במחלקת הכשרות הארצית של הרבנות הראשית, ''הגיע אלינו מידע מוסמך שאנשים מבשלים בכפר ערבי, בשר שלהם, מבשלים אותו שם בכפר הערבי, אורזים אותו, מביאים אותו לירושלים. מסעדות שיש להן 'השגחה פרטית' עם איזה חתימה של איזה רב..."