יוסי וסרמן
יוסי וסרמןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בת"א הרשיע את יוסי וסרמן, מזכ"ל ויו"ר אגף הכספים של הסתדרות המורים לשעבר, בשלוש עבירות מרמה והפרת אמונים, פגיעה בפרטיות, שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, במסגרת הליך גישור.

המשפט כנגד נאשמים נוספים בפרשה מהסתדרות המורים עודנו מתנהל.

כזכור, על פי כתב האישום המתוקן בו הודה, בשנת 2002 נבחר וסרמן לתפקיד מזכ"ל הסתדרות המורים בישראל. לפני בחירתו לתפקיד זה, שימש וסרמן כיו"ר אגף הכספים, תפקיד בו המשיך לשמש גם לאחר בחירתו למזכ"ל, באופן שאפשר לו להחליט, לאשר ולהוציא לפועל כל החלטה על הוצאה תקציבית, ללא פיקוח מהותי.

בין היתר הורשע וסרמן בכך שניצל את כוחו ושליטתו בהסתדרות המורים ובגורמים הקשורים אליה, וקיבל מאחראית במנהל תיירות ונופש טובות הנאה בדמות מימון חלקי של חופשות פרטיות.

וסרמן גם גרם להסתדרות המורים לשלם חוב בגובה 36,112 ש"ח שנפסק לו על ידי ביהמ"ש במסגרת תביעות דיבה הדדיות בין הסתדרות המורים ווסרמן לבין ענת שניידר, ורק לאחר שנתגלו מעשיו בעקבות פנייה עיתונאית, פעל לשיפוי ההסתדרות.

במקרה אחר וסרמן ביקש את אישור ההנהלה המצומצמת בהסתדרות המורים להגיש קובלנה פלילית נגד 2 עיתונאים וכלי התקשורת בהם הם מועסקים, בעקבות פרסומים שונים שנגעו להסתדרות המורים ולווסרמן באופן אישי. למרות שנקבע כי וסרמן יממן מכיסו הפרטי את עלויות הייצוג הנוגעות לדברים שנכתבו עליו ועל יוסי אפרת באופן אישי, שילמה ההסתדרות את שכר הטרחה כולו בעבור הכנת טיוטות בהליכים המשפטיים.

כמו כן, וסרמן הורה למנהלת לשכתו ולמזכירה בלשכה לבדוק פלטי שיחות טלפון של שני עובדי הסתדרות המורים במטרה לבדוק מי מחברי הסתדרות המורים מוסר מידע לעיתונאים וכן מי מהם מבקש להתמודד מולו. עוד יוחסו לווסרמן עבירות נוספות של שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד, לאחר שהטריד עדות שמסרו הודעות במשטרה במסגרת החקירה על מנת להכשיל הליך שיפוטי לאחר שנחשף לחומרי החקירה בעניינו במסגרת הליך השימוע.

במכלול השיקולים להגעה להסדר הטיעון במסגרת הגישור, התחשבה המדינה, בין היתר, בעובדה שוסרמן הודה במעשיו, לקח אחריות על פעילותו הממושכת בארגון הציבורי בניגוד עניינים תוך ניצול מעמדו לקידום אינטרסיו הפרטיים, וזאת לעיתים על חשבון הסתדרות המורים.

ההסדר נעשה בהתאם להערות בית המשפט וחסך זמן שיפוטי וכן את הצורך בהעדת עשרות עדים. המדינה הציגה בפני השופט המגשר את עמדתה לעניין העונש הראוי לנאשם, וציינה כי בכוונתה לעתור לגזור על וסרמן עונש של שנת מאסר בפועל וקנס כספי מוסכם בגובה 60,000 ₪.