החתימה על האמנה
החתימה על האמנהצילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

נשיא המדינה ראובן ריבלין, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, השייח' מוואפק טריף ויו"ר יד לבנים הדרוזים חתמו הערב (שלישי) על "אמנת שותפות הגורל" להנצחת ברית-הדמים בין העם היהודי והעדה הדרוזית.

הטקס התקיים בבית "יד-לבנים לעדה הדרוזית" שבדלית אל-כרמל, במעמד מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך, בכירי משרד הביטחון וצה"ל, מכובדי העדה הדרוזית, עשרות בני נוער ובני מכינות קדם צבאיות מכל רחבי הארץ.

עיטור לוחמי המדינה (על"ה) הינו עיטור שהוענק על ידי משרד הביטחון למי שהיה חבר בארגונים צבאיים או בעלי אופי צבאי, מארגון "השומר" ועד לתקומת המדינה. התקופה הקובעת לשירות בארגונים אלה, המזכה בעיטור, היא 1909–1948.

הטקס הערב נועד להוקיר את 90 הלוחמים, בני העדה הדרוזית, שלחמו כתף אל כתף עם ההתיישבות היהודית בארץ ישראל לפני קום המדינה ולחדש את שותפות הגורל בין העמים, על-ידי חתימה משותפת על "מגילת שותפות-גורל".

"ברית החיים גדולה וחשובה יותר מברית הדמים ואת הברית הזו מבססים היום צעירי העדה, חיילי כל החילות, משרתי כל החטיבות. כאן על ההר הזה אני שב ומבטיח: על כולנו האחריות כי גם נכדיהם וניניהם של אלו שהניחו את היסודות וזרעו את זרעי השותפות ביננו, יצליחו לבנות כאן את ביתם", אמר ריבלין.

השרה לשוויון חברתי גמליאל אמרה בטקס כי "מדינת ישראל והעם היהודי לדורותיו חבים חוב מוסרי גדול מאוד לאחינו, בני העדה הדרוזית, על התייצבותם לצידה של מדינת ישראל, למן הקמתה, בברית של דמים שהפכה לברית של אחים.

''איננו רק אחים לנשק, אנחנו אחים גם לחלומות ולתקוות: תקוות לעתיד טוב יותר, תקווה לצמיחה, שגשוג ולשלום. העדה הדרוזית הותירה ומותירה חותם בכל מרקם החיים של מדינת ישראל- בהנהגה הלאומית, באקדמיה, בכלכלה, בחברה, בתרבות ובטכנולוגיה. יהודים ודרוזים אחים הם- באש ובמים, במוות ובחיים", הדגישה גמליאל.

המפכ"ל אלשיך סיפר כי במשטרת ישראל משרתים כ-1990 שוטרים דרוזים ובמהלך השנים עוטרו שוטרים רבים בני העדה על פעילותם שהתאפיינה באומץ לב, נחישות ונכונות להקרבה.

''למרבה הצער, השותפות לדרך שבין העדה הדרוזית למדינת ישראל ולמשטרת ישראל גבתה עם השנים קורבנות רבים. על חלקם של בני העדה בקווי החזית של משטרת ישראל יעידו גם 119 חללי משטרת ישראל בני העדה. מורשת חללינו מהווה את המסד שעליו נשענת רוח המשטרה. ממנה אנו שואבים את כוחנו לעמידה באתגרים הקשים שלפתחנו. זוהי מורשת של אחדות, שוויון, אחווה וכבוד הדדי בין אנשים, פלגים, עדות וזרמים", ציין אלשיך.

בטקס המיוחד, שארגנה מערכת הביטחון בשיתוף עם המשרד לשוויון חברתי, חתמו נשיא המדינה, השרה גמליאל, השייח' מוואפק טריף ויו"ר יד לבנים הדרוזים על "אמנת שותפות הגורל", שתנציח את ברית הדמים בין העם היהודי והעדה הדרוזית.

באמנה נכתב בין היתר: "התכנסנו היום בבית יד-לבנים של העדה הדרוזית כדי לזכור, לציין, להוקיר, להעריך ולהצדיע למקבלי עיטור לוחמי המדינה (אות על"ה) הדרוזים, אשר החליטו בשנות ה-30, וערב המרד הערבי הגדול בשנים 1936-1939, להצטרף לארגוני הלוחמים היהודים ולהיות חלק בלתי נפרד ממערך ההגנה, ורבים מהם נפלו למען תקומתה של מדינת ישראל.

עוד נכתב כי ''פעילותם של לוחמים אמיצים אלה, חיזקה את התשתית ליחסים המיוחדים בין הדרוזים והיהודים והיוותה גשר ל"ברית הדמים" שהפכה לברית חיים בין העם היהודי לעדה הדרוזית בישראל".