רפאל פנקובסקי
רפאל פנקובסקיצילום: מתוך האלבום הפרטי

אנשי מרכז ויזנטל העבירו לראשי "המכון לזיכרון לאומי" בפולין, הגוף האחראי על הארכיונים ושימור ההיסטוריה של המדינה, מכתב מחאה חריף ודרישה לפטר את סגן מנהל ההוצאה לאור של המכון, לאחר שלטענתם בעבר הוא פירסם ספרים של מכחיש השואה הבריטי המפורסם דיוויד אירווינג.

מארק וייצמן, אחד מראשי מכון ויזנטל, כתב לאנשי המכון לזיכרון לאומי בפולין כי ארקדיוש ווינגרט, שנכנס לתפקידו בחודש מאי האחרון כסגן מנהל ההוצאה לאור של המכון לזיכרון לאומי בפולין, פירסם בין השנים 2009 עד 2014 את ספריו של אירווינג, שהורשע על ידי בית המשפט בבריטניה כמכחיש שואה, גזען ואנטישמי.

"זוהי פארסה מבישה למנות כאחראי לפרסומים במכון הנמצא תחת חסות ממשלתית, המוקדש לשימור הזיכרון של קורבנות רבים, אבידות ונזקים רבים שנגרמו לאומה הפולנית במהלך מלחמת העולם השנייה, אדם שפירסם ספרים של דיוויד אירווינג ומשתף הפעולה הבלגי של האס.אס לאון דגרל.

''אם 'המכון לזיכרון לאומי' רוצה לשמור על שמץ של אמינות, עליו לסיים את ההתקשרות עם ווינגרט באופן מיידי, ולעצור את כל המאמצים לערער את ההיסטוריה של השואה בפולין", כתב וייצמן.

הוא הוסיף עוד כי "פולין, כחברת ברית הזיכרון הבינלאומית לשואה, התחייבה להילחם בסילוף והכחשת השואה כפי שנחתם ב'הסכם המסגרת נגד סילוף והכחשת השואה' שנחתם בשנת 2013. אנו מצפים מפולין לעמוד בהתחייבויות ההיסטוריות והבינלאומיות שלה".

רפאל פנקובסקי, יו"ר העמותה הפולנית "לעולם לא עוד" הנלחמת בגילויי הגזענות והאנטישמיות בפולין, שיתף פעולה עם אנשי "מכון ויזנטל" בדרישה לפטר את ווינגרט. "אנו תומכים לחלוטין בעמדה של מכון ויזנטל. אנו מודאגים מעליית הרוויזיוניזם בפולין.

''אסור ל'מכון לזיכרון לאומי' בפולין לתת לגיטימציה לתעמולה היסטורית ימנית קיצונית. זה לא עומד בקנה אחד עם הפטריוטיות הפולנית הנוכחית", הבהיר פנקובסקי.