צוללת של חיל הים (ארכיון)
צוללת של חיל הים (ארכיון)צילום: משה שי, פלאש 90

פרטים חדשים שנחשפים בעיתון 'ידיעות אחרונות' היום (רביעי) מגלים כי ישראל ביקשה, ללא נימוק מיוחד, להאריך את הצוללות שרכשה מגרמניה.

מתחקיר שערך העיתון בשיתוף עם השבועון הגרמני 'די צייט' עולה מפי מקורות גרמניים כי הבקשה הישראלית להארכת הצוללות במספר מטרים עוררה חשד במערכת הביטחון הגרמנית, כי מטרת המהלך היא לאפשר להגדיל את טווח השיגור של טילים רגילים או גרעיניים מתוך הצוללות - בצורה חשאית.

על פי התחקיר, בסביבתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התנגדו לבקשה ואף דרשו חוות דעת של שירותי הביון הגרמניים, שבסופו של דבר אישרו את הבקשה. ישראל לא הייתה מודעת לכל הליך הבדיקה הזה.

העיתונאי רונן ברגמן, שערך את התחקיר אומר כי ייתכן שהבקשה הישראלית מסבירה את השינוי בעמדת מערכת הביטחון, שהתנגדה לעסקת הצוללות לאורך זמן רב - ובסופו של דבר תמכה בה.

בתחקיר נטען גם כי עו"ד דוד שמרון נכח, לכאורה, בשיחות שעסקו בעסקאות מול קונצרן טינקרופ שאחראי לבניית הצוללות.

עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ועמית חדד, המייצגים את שמרון, מסרו בתגובה לתחקיר: "עו"ד שמרון מעולם לא היה שותף של גנור ופעל כל העת כעורך דינו בלבד. שמרון פעל כדין, ולא נפל רבב במעשיו".

קונצרן טיסנקרופ מסר כי “לאחר פרסום דבר החקירה בישראל השעתה טיסנקרופ באופן מיידי את קשריה עם הנציג גנור ופתחה בחקירה פנימית. אם וכאשר יעלה מתוך החקירה בישראל כי עובדים בהווה או בעבר בתאגיד שיקרו במסגרת החקירה הפנימית, טיסנקרופ תנקוט נגדם את כל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה”.