פרשת הארווי ויינשטיין קיבלה בימים האחרונים ממדי ענק ויש הרואים בה המשך למפלה שספג השמאל האמריקני בבחירות לנשיאות.

על פניו, אין לפרשה קשר ישיר לפוליטיקה: מדובר במפיק יהודי ידוע ומצליח מאוד, ובתחקירים שפורסמו אודותיו ב"ניו יורק טיימס" וב"ניו יורקר", מהם עולה כי האיש דרש טובות הנאה מיניות משחקניות לאורך שנים ארוכות. יותר משלושים נשים טוענות כעת שוויינשטיין פגע בהן בדרך זו, ושלוש מתוכן טוענות שנאנסו. הנשים מזדהות בשמותיהן.

פורסמה גם הקלטה של שיחת טלפון בין ויינשטיין לבין דוגמנית איטלקית, אמברה גוטיירז, בה היא אומרת לו שנגע בגופה, והוא אינו מכחיש זאת, ופשוט אומר שהוא "רגיל לדברים האלה".

ואולם, המימד הפוליטי עלה לפני השטח מייד עם פרסום התחקירים. ויינשטיין הוא תומך ידוע של המפלגה הדמוקרטית, וצולם לא פעם בחברת בכירי המפלגה, בהם ברק ומישל אובמה, וביל והילרי קלינטון. לאורך השנים, כך מדווחים בארה"ב, תרם באופן ישיר ועקיף כ-1.5 מיליון דולר לדמוקרטים. בני הזוג אובמה אף שלחו את בתם, מליה בת ה-19, להתמחות בחברתו של ויינשטיין במשך חמישה חודשים.

הארווי ויינשטיין עם מישל אובמה. מימין: וופי גולדברג
הארווי ויינשטיין עם מישל אובמה. מימין: וופי גולדברגצילום: רויטרס

ריבוי הסיפורים הקשים על ויינשטיין (בחלק מהמקרים, מדובר במעשים מגונים בוטים מאוד ומגעילים) גורמים לרבים לתהות – היכן היו הדמוקרטים לאורך כל השנים? מדוע איש לא אמר כלום, למרות שמתברר שרבים מאוד ידעו על התנהגותו? התשובה הברורה, לדעת פרשני הימין, היא שאנשי השמאל גוננו עליו כי הוא "משלהם".

שורה ארוכה של פרשני ימין תקפו את הדמוקרטים על רקע הפרשה, והתייחסו בין היתר לשתיקה בת חמישה ימים של הילרי קלינטון בנושא. בסופו של דבר היא הביעה סלידה מהמעשים המיוחסים לוויינשטיין ואף אמרה שתתרום לצדקה את הכסף שהוא תרם לטובת מסעי הבחירות שלה.

מה שהופך את העניין לכל כך טעון פוליטית הוא העובדה שהדמוקרטים מקבלים חלק ניכר מתמיכתם הציבורית מהעובדה שהם נתפסים כמפלגה הפמיניסטית, הדואגת לנשים. קלינטון כמעט ונבחרה לנשיאות על סמך תחושה זו ב-2016, והיתה כל כך בטוחה שהנשים יכניסו אותה לבית הלבן, שלא טרחה להשקיע כראוי בהופעות בפני בוחרים במדינות מתנדנדות.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.