רוחאני באו"ם
רוחאני באו"םצילום: אמיר לוי. פלאש 90

נשיא ארה"ב מעביר את ההחלטה אודות עתיד ההסכם עם איראן לקונגרס, אך האם הקונגרס אכן יכול לעשות מהלך כלשהו לביטול ההסכם שעליו לא רק ארה"ב חתומה?

על השאלה הזו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מומחה לאיראן, ד"ר אלדד פרדו מהחוג לאסלאם ומזרח תיכון של האוניברסיטה העברית.

בניגוד לפרשנים רבים ד"ר פרדו מוצא במהלכיו של טראמפ היגיון מחושב ומשמעות מעשית. "האסטרטגיה של הנשיא האמריקאי היא לפתוח את ההסכם ולשנות אותו, לבדוק גם עניינים שקשורים בהסכם עצמו כאשר מדובר בסעיפי העשרה ופיקוח, וגם דברים שהם מחוץ להסכם עצמו, בעיקר הטילים ארוכי הטווח ופעילות ברחבי המזרח התיכון ונושאים של רכישות של דברים שונים במערב".

"טראמפ הכריז רשמית שהוא לא מרוצה מההסכם, כשזה יוצא מפי ראש המדינה החזקה בעולם יש לכך משמעות רבה", אומר ד"ר פרדו ומבהיר כי גם אם רבים בעולם מציגים את טראמפ כאישיות נתונה במחלוקת הרי שמעמדו הוא משמעותי מעצם היותו נשיא ארה"ב.

"אין לזה קשר לאישיותו. יש לארה"ב חוקה. עד עכשיו לא נמצא משהו לא חוקי, יש קונגרס ובו רבים שהתנגדו להסכם. ההסכם אושר בתנאים מאוד מוגבלים כמו אישור של הנשיא בכל שלושה חודשים, שיקבע לא רק שאיראן עומדת בהסכם אלא שההסכם טוב לאינטרסים האמריקאיים. יש גם עניינים נוספים, זה הרי לא הסכם שאושר ונחתם אלא הסכם שנמצא במין הסכמה בינלאומית. "מספיק שטראמפ מדבר ובקונגרס מדברים על כך כדי שהרבה חברות אירופיות חושבות אם נכון להשקיע אם בעתיד אולי לא יוכלו לעשות עסקים בארה"ב. טראמפ לא הודיע על פלישה לאיראן או גיוס צבא, אלא מהלך שבמבט האיראני מחייב את איראן לקחת אותו בחשבון, בעיקר כשהיא נמצאת בתקופה של חולשה, תקופת מעבר, מאוד לא נוח להיכנס לעימות עם ארה"ב שמשמעו עימות עם כל העולם".

"אם מסתכלים על מה שהתרחש משנת 2010-11 ועד חתימת ההסכם ובוחנים את תפקידה של ישראל רואים שישראל הצליחה לקדם את ההסכם ולו רק על ידי זה שארה"ב בנתה את מערכת הסנקציות על ידי פנייה למדינות וטענו שלישראל יש אופציה צבאית שאם היא תופעל לא יוכלו המדינות הללו לקנות ממנה נפט, וצריך להטיל סנקציות כדי למנוע את האופציה הזו. זה עזר לייצר את מערכת הסנקציות הנחשבת לאחת המוצלחות בהיסטוריה. הטענה נגד אובמה היא שהוא לקח את מערכת הסנקציות הנדירה שגרמה לאיראן לקרוס וחתם על הסכם לא מוצלח".

על האירופים ועמדתם אומר ד"ר פרדו כי אמנם הם רוצים לקיים את כל ההסכמים עם איראן אבל ארה"ב חשובה יותר עבורם. "הם לא רוצים שכל המוסלמים יתאחדו תחת המטריה הגרעינית האיראנית ותימשך הפלישה המוסלמית לאירופה. לכן במישור אחד הם מתנגדים לארה"ב כדי לשמור על האינטרסים שלהם באיראן, אבל מצד שני די נוח להם שארה"ב מגינה עליהם", אומר ד"ר פרדו המזכיר תופעה דומה בראשית שנות השמונים כאשר ארה"ב הציבה טילים מול ברית המועצות, האירופים התלוננו על כך אך נהנו מהמהלך שהוביל להתפרקות ברית המועצות.

באשר ליכולת של טראמפ להפעיל לחץ על מדינות אירופה אומר ד"ר פרדו כי הדבר תלוי במערכת מורכבת של אינטרסים ולחצים כלכליים ואחרים, "מה שטראמפ עשה הוא שהוא נתן עוצמה ושיניים לאותם המעוניינים לשנות את ההסכם. אפשר לומר שגם אם ההסכם יישאר, עצם העובדה שהוא מטלטל את הספינה יגרום לאיראנים לקיים את ההסכם, ויגרום לכולם להוכיח שההסכם עדיף מפירוקו. בכך הוא מונע את הכרסום האיראני בהסכם. כבר בכך יש תועלת משמעותית. בנוסף יהיו גם תועלות נוספות כי יש הבנה שהזמן עובר מהר ומדינות כמו איראן וצפון קוריאה משיגות פצצות שלא תורמות ליציבות בעולם בניגוד לתיאוריות שהיו בעולם במשך הרבה שנים".

על טראמפ ומהלכיו ממשיך ואומר ד"ר פרדו כי בניגוד לזלזול שמוטח בו ניתן לראות במהלכיו לא מעט הישגים. "אפשר לומר שהמבחן של טראמפ הוא מבחן האמינות והוא מבחן יומיומי. כשבוחנים בצורה אובייקטיבית רואים שהוא השיג הישגים גדולים מאוד, כמו הפגישה בריאד, לא היה דבר כזה שנשיא ארה"ב דיבר מול חמישים מנהיגים ערבים שמתאחדים נגד איראן וחמאס. איראן רואה את עצמה כמנהיגת העולם המוסלמי והנה הנשיא האמריקאי מדבר אל חמידים מנהיגים ערבים כמי שמנהיג אותם ואשתו עומדת לידו, אפילו בלי חיג'אב".

"גם אם במקרה הגרוע ביותר ימצאו משהו לא חוקי בבחירתו של טראמפ, הרי אותה קבוצה שמנהלת את העניינים מטעמו עדיין נמצאת שם והמדיניות תימשך גם אם הוא עצמו לא יהיה שם", מוסיף פרדו המדגיש את היציבות האמריקאית-שלטונית שמחייבת את האיראנית לנקוט בזהירות, כפי שאכן קורה כאשר האיראנים מבהירים שהם נצמדים להסכם.

ובאשר לזירה האיראנית אומר פרדו: "רוצים לשנות את ההסכם כי יש איתו בעיה, אבל מבחינתה של איראן היא נמצאת בשלב מעבר בין מדינה מהפכנית למדינה עם כלכלה פתוחה ויחסים טובים יותר עם העולם. עצם העובדה שיש סנקציות מול משמרות המהפכה שהם כמעט כל הכלכלה האיראנית, עדיין ניתן להגדיר אותם כארגון טרור וניתן לעשות את זה ולהחמיר את מצבה של איראן שתתרסק כי אף אחד לא יקיים עסקים עם ארגון טרור כי המשמעות היא שלא יוכל לקיים עסקים עם ארה"ב שהיא השוק הגדול ביותר. בנוסף יש עוד הרבה מנופי לחץ, המנהיג האיראני מאוד זקן ואומרים שיש לו הרבה מחלות. רוב הציבור האיראני כבר קץ בשלטון הזה ויש שם ניסיון עבר של הפיכות או אי תמיכה בשלטון אם יש מלחמה".

"המשטר באיראן מעוניין לשרוד ולהעביר מורשת, ויכול לדחות את עניין הנשק הגרעיני לעוד כמה עשרות שנים אם יהיה עליו לחץ משמעותי שיאיים על עצם קיומו, ולכך האמריקאים מתחילים לרמוז. אין לשכוח שהייתה הנחיה של טראמפ לצבא להתכונן וגם בישראל נכתב על צורך להתרענן ולהכין תכניות צבאיות. המשמעות היא שהאיראנים צריכים לחשוב טוב מה הם עושים".