תקבל הגנה? זועבי
תקבל הגנה? זועביצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

בהרצאה שנשאה בארצות הברית המשיכה חברת הכנסת חנין זועבי במתקפותיה על מדינת ישראל, קבעה שאין ליהודים זכות להגדרה עצמית מאחר והם אינם לאום, הציונות צריכה לצאת מהאזור כולו, הציונות היא שיטה שנועדה לפגוע בזכויות האדם בעולם כולו. חבר הכנסת עודד פורר מ'ישראל ביתנו' שהעביר לפני כשנה את החוק המונע התמודדת לכנסת של אדם השולל את מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית הגיב לדברים בראיון ליומן ערוץ 7.

לטעמו של ח"כ פורר אין ספק בכך שזועבי הכניסה את עצמה להגדרת החוק שעבר, ולמעשה ימנע את התמודדותה בבחירות הבאות. "אחד השינויים המרכזיים שהעברנו בהצעת החוק קובע שמי ששולל לא רק במעשיו אלא גם בדיבורו את קיומה של המדינה חל עליו החוק. עד עכשיו אמרו שהיא אמנם מדברת אבל לא עושה מספיק, אבל הגדרנו שגם מי שמדבר ושולל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לא יוכל להתמודד לכנסת, ואני בהחלט מצפה שבג"ץ לא יהפוך את החלטת ועדת הבחירות המרכזית כפי שהוא עשה בפעם הקודמת".

על הסיכויים שבג"ץ לא ינהג כפי שנהג בעבר, אומר פורר: "הייתי מקווה שגם הצעת חוק נוספת שהגשתי תתקבל, שבג"ץ לא יוכל לבטל פסילות של ועדת הבחירות המרכזית, אבל כעת הבהרנו את החקיקה כדי למנוע את המהלך שביצע בג"ץ בפעם הקודמת".

"שלילת זכות להתמודד היא בהחלט אקט משמעותי וחמור בדמוקרטיה וצריך לנהוג בו במשורה ולא באופן גורף, אבל כשרואים את כל המעשים שלה ששוללים את עצם קיומה של מדינת ישראל כפי שהיא, ברור שמועמדותה צריכה להיפסל", הוא מוסיף.

לטעמו של פורר זועבי נמצאת בכנסת, "רק כדי להתסיס וגורמת לפגיעה גם בציבור ששלח אותה, היא קוראת להם שלא להשתלב בעבודה ופוגעת במקומות שבהם הם כן משתלבים, וצריך לשים לעניין הזה סוף".

ח"כ פורר נשאל אם דברי זועבי מייצגים לטעמו את עמדותיה בלבד או שמא מדובר בעמדות של כלל חברי הרשימה המשותפת. "מהרגע שהתאחדו שלוש הרשימות הללו, התברר שאין הבדל בין בל"ד לחד"ש, הרי הם יושבים באותה רשימה ומצביעים את אותן הצבעות ואומרים את אותם דברים. צריך להיות ברור שזו רשימה שהוציאה את עצמה מהכלל וככאלה הם הוציאו את עצמם מהמשחק הדמוקרטי של מדינת ישראל. הם מגנים את סעודיה כשהיא קוראת לחיזבאללה ארגון טרור, הם לא הולכים ללוויה של הנשיא פרס ז"ל בהתרסה, ועוד מעשים כאלה ואחרים, אין להם מקום בכנסת ישראל".

האם אמירה של זועבי אמורה לפסול את הרשימה כולה? "מדובר באמירה שלה, וככל שהרשימה תציג את הדברים בעמדה שלה היא לא תוכל להתמודד. צריכה להיות כאן אמירה ברורה של ועדת הבחירות המרכזית וגם של בג"ץ. כשחנין זועבי שוללת את ישראל כיהודית ודמוקרטית היא שוללת גם את קיומו של בג"ץ, היא שוללת את החוק שמגן עליה, אז אם כך שתתכבד ותעבור לג'נין ותתמודד על מקום בפרלמנט הפלסטיני".

פורר נשאל עוד אם עצם החלטה למנוע אפשרות להתמודד לא תחזק את מעמדה של זועבי בעיני בוחריה ותמנע מישראל הדמוקרטית היכרות עם העמדות הללו כדי להתמודד איתן. "מדינה שמאפשרת למי ששולל את זכות קיומה לשבת בפרלמנט שלה וליהנות מכספי משלם המיסים פוגעת בעצמה. המשחק הדמוקרטי חשוב מאוד, אבל כדי לשמור על הכללים צריך לשמור על גבולות הגזרה. מי שלא מוכן לקבל את הכללים והחובות לא יוכל לדרוש ליהנות מזכויות. אם היא שוללת את זכות הקיום של ישראל שלא תשב בכנסת ישראל, שפיה וליבה יהיו שווים".