טקס ההתייחדות ביער חולדה
טקס ההתייחדות ביער חולדהצילום: דובר צה"ל

טקס ההתייחדות השנתי לזכר חללי חיל ההנדסה הקרבית התקיים הערב (שלישי) באתר ההנצחה ביער חולדה, במעמד סגן הרמטכ''ל האלוף אביב כוכבי, מפקד זרוע היבשה האלוף קובי ברק, קצין הנדסה קרבית ראשי תת-אלוף אילן סבג וסמנכ"ל משרד הביטחון אריה מועלם.

מקום המדינה ועד היום ידע חיל ההנדסה הקרבית 623 חללים בהגנה על גבולות המדינה ושמירה על ביטחון אזרחיה.

האלוף כוכבי אמר כי "לאורך כל השנים עמדו יחידות צה"ל על המשמר, הגנו בראש המחנה ובאגפיו, כשבחוד, בכל הזדמנות, חיילי ההנדסה. מאז ועד היום, היו לוחמי חיל ההנדסה ואנשיו לאחד מעמודי התווך של הפעלת הכוח ביבשה''.

לדברי סגן הרמטכ''ל, אין מפקד קרבי שלא הסתמך על יכולתם של לוחמי ההנדסה לפלס דרך ואין מפקד שלא דרש את נוכחותם בצמוד לו בחוד. "גם ברגעים אלו ממש, גם בזמן שאנו מתייחדים במעמד חשוב זה, פועלים חיילי החיל לאורך הגבולות ובאזורי העימות של מדינת ישראל.

''רבים מהם לשמחתנו חזרו ויחזרו בשלום לגבולם, אחרים הלכו את הדרך עד סופה. הם ומעשיהם ממשיכים להורות את הכיוון, וערכיהם מהווים את השנתות במצפן שבעזרתו אנו מנווטים. אנו שבים היום לאנדרטה, וכאבכם הפרטי חוזר להיות משותף לכולנו''.

בנוגע לאיומים הביטחוניים על ישראל אמר האלוף כוכבי כי ''המציאות ממשיכה להשתנות בקצב מסחרר, והאתגר הביטחוני נותר מרכזי. אנו שוקדים על שכלול ופיתוח יכולות ותוכניות ההתקפה, על תוכניות הגנה, על תוכניות אש, על מודיעין ועל יכולות ההנדסה כמובן, שכל אלו במטרה אחת בלבד- לסכל את מזימות האויב ולהביא להכרעתו הברורה ביום פקודה''.

כוכבי הדגיש כי ''לחיל ההנדסה מקום מרכזי בהישג הצפוי. הוא הולך ומשתכלל באופן קבוע ונעשה יותר מתוחכם ויותר טכנולוגי. במצוותם האילמת של הנופלים נוצקה תבנית החיל, וברוחם נקפיד לעצב דורות של לוחמים. נשמר את מורשתם ונמשיך לעמוד לצדכן המשפחות השכולות".

אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

קצין הנדסה קרבית ראשי, תת-אלוף אילן סבג, אמר כי ''טקס ההתייחדות עם יקיריכם הינו מרגש וחשוב ביותר בשביל כולנו. באמצעותו, אנו מבהירים לעצמנו את היעוד שלנו. את המשמעות הגדולה מאחורי המילים 'הגנה על הבית'. זכות גדולה לי להתוודע לסיפורי השכול הפרטי והאישי שלכם שמהווים נר, למורשת המפוארת של חיל ההנדסה.

''מורשת הנופלים מלווה אותנו בהכשרות, באימונים, בפעילות המבצעית ובכל עשייה צבאית. עלינו מוטלת החובה והזכות למלא את משימותינו ללא דופי כאשר האתגר המרכזי הינו רלוונטיות ואפקטיביות מבצעית הנדסית בכל מקום, בכל זמן ובמלוא העוצמה", הוסיף.