צעד דרמטי. חוטובלי
צעד דרמטי. חוטובליצילום: יונתן סינדל. םלאש 90

הקבינט המדיני החליט על הקפאת המגעים המדיניים עם הרשות הפלסטינית בעקבות ההסכם שנחתם בין הפתח' לחמאס, וביומן ערוץ 7 ביקשנו לברר את ההשלכות של ההחלטה הזו עם סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי.

בפתח השיחה איתה נשאלה סגנית השר על אילו מגעים מדובר, והיא משיבה: "ברור לחלוטין שלאורך השנים של שיח על איחוד עם חמאס, חלק מהמחשבה על מו"מ עתידי עבר דרך הרעיון שהרש"פ מייצגים חלק מהפלסטינים והם מנותקים מחמאס. הדבר הזה השתנה ולכן הממשלה קיבלה החלטה שלא נאפשר לפלסטינים להמשיך ולהגיד לעולם מצד אחד שרוצים שלום ומצד שנים לנהל מערכה מדינית נגד ישראל ולחבק ארגון טרור. אנחנו לא מוכנים עוד למשחק הזה. ממשלת ישראל קבעה כאן קביעה ערכית שיש לה משמעויות רוחב גם כשיושבים עם האמריקאים ומדברים על עתיד האזור ועל מה שאנחנו מצפים".

בהקשר האמריקאי מוסיפה חוטובלי ואומרת כי "לא סוד שהאמריקאים קיוו שניתן יהיה להגיע להסדר אזורי ואין ספק שזה מטרפד את היכולת של האמריקאים לכפות על הפלסטינים להגיע לשולחן המו"מ בגלל המציאות הזו שהם כבולים בעבותות לטרור החמאסי. לכן זו פריצת דרך בתפיסה הישראלית שאומרת שלא ניתן למשחק הכפול להמשיך ולהתנהל".

"אני סבורה שמדובר באחת ההחלטות החשובות של השנים האחרונות. יותר מדי שנים איפשרנו לקהילייה הבינלאומית לעשות את ההפרדה בין פתח' לחמאס כאשר היום ברור לאן פניהם מועדות", היא מוסיפה.

בעקבות דבריה אלה נשאלה חוטובלי אם אין להחלטת הקבינט גם משמעות הפוכה, כזו שמכשירה למעשה את הפתח' ומבדלת אותו מחמאס כיוון שהדרישות הישראליות מתנקזות אל החמאס בתביעה להוריד את נשקו ולהשיב את נעדרי וחללי צה"ל. האם אין בכך כדי לומר שבניגוד לחמאס, הפתח' מתנהל באופן שמקובל עלינו?

לדבריה, "לאורך כל השנים, לפחות מאז שנתניהו חזר לשלטון, יש לנו דרישות מהפלשתינים לגבי הפסקת ההסתה לטרור ולגבי הפסקת מימון משפחות מחבלים ברשות הפלשתינית. ניהלנו על זה קמפיין וחלק ממדינות אירופה נענו לבקשתנו להוריד מהכספים שמועברים לרש"פ שמקבלת כספים מהמדינות התורמות יותר מכל מקום אחר בעולם ביחס למספר בני האדם. גם בנושא ההכרה במדינת ישראל, זה דבר שתמיד היה בשיג והשיח שלנו עם הפלסטינים. הציפייה הבסיסית שלנו היא שיכירו בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, שיש כאן זכות היסטורית ולא רק שישנה ישות כזו על המפה. התביעות שלנו הן גם מהרש"פ ולא רק מחמאס".

חוטובלי מציינת כי הרוח המגיעה מכיוון הבית הלבן מלמדת על הבנה לעמדה הישראלית, גם אם הדברים אינם נאמרים במפורש. לדבריה הזירה המרכזית שנמצאת על ציר ישראל ארה"ב היא הזירה האיראנית ופחות זו הפלסטינית ומשום כך ההתייחסות האמריקאית התומכת בישראל היא בראש ובראשונה בהיבט האיראני.

"יש קווים אדומים לכל מדינה כשהיא רוצה להידבר. בכל מו"מ לנורמאליזציה צריך להציב קווים אדומים. החיבוק והשותפות הזו עם חמאס, שהיא גם שותפות דרך ולא רק שותפות פוליטית, היא משהו שהוא קו אדום שישראל לא יכולה לעבור עליו בשתיקה והאמריקאים מבינים את זה. אנחנו לא שומעים תגובות בארה"ב נגד המהלך הזה. התמיכה שאנחנו מזהים מארה"ב, וזהו הנושא הכי חשוב שמעסיק אותנו בעת הזו, הוא הנושא האיראני", אומתר חוטובלי.

היא מספרת כי "ערב הבחירות בארה"ב הסיפור המרכזי היה הסכם הגרעין עם איראן, מה שמשרד החוץ, משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה עוסק בו הוא גיוס העולם למאבק שימנע את ההתגרענות האיראנית. זו המטרה הראשונה שלנו. אנחנו רגילים לעסוק בסוגיית המיקרו הפלסטינית ושוכחים שסוגיית המקרו הגדולה היא ההידברות בינינו לאמריקאים בנושא הזה, וכאן יש פריצת דרך כשהנשיא האמריקאי טורף את הכללים ומוכן לחזור למשטר הסנקציות, מוכן לחזור לתפיסה שבה מי שעושה עסקים עם איראן לא יעשה עסקים עם ארה"ב. אלה אמירות מרחיקות לכת ומשמעותיות. סוף סוף אחרי שנים של מאבק האמריקאים רואים עין בעין איתנו את הנושא ויש כאן הזדמנות היסטורית לעשות שינוי שישפיע על האזור לדורות".

ומה לגבי האירופים? איך הם מתייחסים להחלטה הזו? חוטובלי משיבה ואומרת כי "מאחר וההחלטה התקבלה רק אתמול, אנשים צריכים לעכל את הדברים ורק אז שולחים אלינו מברקים".

עוד נשאלה סגנית השר אם ההסכם בין חמאס לאבו מאזן אינו מיישם למעשה את מה שדרש הימין באופן מסורתי, שבראש הפלסטינים יעמוד אדם אחד שעמו ניתן יהיה לסגור עסקה, ולא לקבל מצב שבו הסכם שנסגר עם פלג אחד יופר על ידי הפלג השני. לכאורה האיחוד הפלסטיני מאפשר מגעים מדיניים יציבים מול הרש"פ.

"ידוע שאני לא נמנית על המאמינים שבאיזה הרכב הפלסטינים חפצי שלום. בעיניי מה שקורה באיחוד כזה הוא רק הסרת המסכה מהפלסטינים. הם אוהבים להשתתף בנשפי מסכות ולהיות זאבים בעור של כבש, והדבר שקורה הוא שהם מבהירים שהגורם האידאולוגי שהם חוברים אליו הוא הגורם שפועל להשמדת ישראל".

בדבריה קושרת סגנית שר החוץ בין התובנות העולות מהאיחוד הפלסטיני לבין התובנות שאליהן הגיע יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, כשדיבר אודות הסכם מדיני ללא פינוי התיישבות. להערכתה מדובר בהפנמה שהמהלכים שנוסו עד כה אינם מניבים תוצאות ולא ניתן להגיע להסדר עם הפלסטינים. "זה מראה כמה המערכת הפוליטית שזלגה שנים ארוכות שמאלה נמצאת עכשיו בשטף חזק ימינה כי המציאות מראה שזה המצב ומשמח שיש התפכחות".

על כך נשאלה חוטובלי אם הקריצה של גבאי לימין אינה מלחיצה את הנהגת הליכוד, המפלגה שממנה מקווה גבאי לקטוף כמה מנדטים בבחירות הבאות. "זה מאוד לא מלחיץ אותנו, דווקא כי הוא מאמץ את התפיסה שלנו כמו שלפיד הפך לחקיין לליכוד. הציבור יודע מה המקור. כשתמהיל מפלגת העבודה כולל הרבה אנשי שמאל שלא מסתדרים עם האג'נדה שאבי גבאי מוביל, כשהמפלגה נמצאת במשבר דרך - יש להם מנהיג שמדבר אחרת גם בנושא הסוציאליזם וגם בנושא תהליך השלום – הם בהליך של חיפוש דרך והציבור מעדיף את הימין האותנטי שעומד במבחני אמת".

"בכל השנים שהייתה התמודדות עם הממשל האמריקאי הקודם, הליכוד בהובלת נתניהו הוכיח שאכפת לו מההתיישבות, היו התכתשויות עם מערכת המשפט בסוגיית ההתיישבות, אבל בדברים העקרוניים הגדולים של תכנית מדינית שעל השולחן אנחנו מתקדמים בכל נאום של ראש הממשלה, הוא אמר שלעולם אל יפנה ישוב, הוא הגדיר זאת כטיהור אתני וכו', אני עצמי סבורה בוודאי שהחוק הישראלי צריך לחול על יהודה ושומרון ובכל הסדר ארוך טווח צריכים לראות ריבונות במקומות הללו. יש את המקור שאותו מוביל הליכוד וישנם החקיינים", מסכמת חוטובלי.