הרמלין וקורץ
הרמלין וקורץצילום: המרכז לדיפלומטיה

לא מעט גבות הורמו לנוכח הזינוק המטאורי של סבסטיאן קורץ בן ה-31 עד לתפקיד קנצלר אוסטריה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חברו האישי של הקנצלר הצעיר, דוידי הרמלין, איש תנועת הליכוד, ראש הסגל במרכז הבינלאומי לדיפלומטיה ציבורית ולהסברה ישראלית.

על חברו הוא אומר: "קורץ הוא חבר יקר, גם לי וגם למדינת ישראל. מנהיג מלידה". על ראשית הקשר ביניהם הוא מספר: "זה היה כאשר עמדתי בראש ועידת צעירי הליכוד והוא נבחר לעמוד בראש צעירי מפלגת הימין שלהם, מפלגה אחות של הליכוד, הוספתי אותו כחבר בפייסבוק ושיתפתי אותו בפוסטים בנושא ישראל והמזרח היכון ולאחר מכן נפגשנו, ומאז יש בינינו קשר בלתי אמצעי".

"המנהיגות שלו באה לידי ביטוי עוד כשהוא היה בתפקיד זוטר יותר, כסגן שר לקהילות ואינטגרציה, וקיים קבלת פנים לרגל החגים היהודיים והזמין אותי כאורח שלו מישראל. זה היה לפני כמה שנים. זמן קצר לאחר מכן הוא נבחר לתפקיד שר החוץ ומיד לאחר הבחירה שלו המחויבות שלו לישראל באה לידי ביטוי כבר בהצהרות הראשונות שלו. הוא אמר שצריך לחרוג מהעמדה הניטראלית שלה ולנקוט עמדה בנושא האיראני, הוא מאוד התנגד לאפשרות של יכולת גרעינית איראנית. מעבר לכך, הוא נימק זאת בין השאר במחויבות האוסטרית לגורלו של העם היהודי, מה שלא אוהבים לדבר עליו באוסטריה ומעדיפים לדבר על הקשר הזה בהקשר של הכיבוש הגרמני ולא בהקשר של שיתוף הפעולה האוסטרי עם המשטר הנאצי. לשמוע את זה ממנהיג צעיר שהיה אז רק בן 27 כשנבחר לשר חוץ זה בהחלט ראוי לציון ופה באה לידי ביטוי המנהיגות שלו".

ממשיך הרמלין ומתאר את הפריצה המנהיגותית של קורץ בעיני האזרחים האוסטרים: "לאחר מכן ראו את המנהיגות שלו כאשר הוא העביר מסר מורכב בנושא המסתננים, הוא הציג עמידה נגד הסתננות בלתי חוקית ומתחזים לפליטים. הוא הבהיר שלא באים מתוך תפיסה של גזענות או התנשאות אלא מתוך דאגה לעצמנו, והמדיניות המתירנית של מרקל לפתיחת גבולות גרמניה ואירופה נבלמה למעשה על ידו. אני סבור שהוא ראה את המודל הישראלי כדוגמא טובה".

באשר לאפשרויותיו הפוליטיות-קואליציוניות של קורץ כעת, אומר הרמלין כי עמדותיו מנעו זליגה של קולות לימין הקיצוני, ובאשר להערכות לפיהן אין בידו ברירה אלא לחבור לימין הקיצוני, אומר הרמלין כי אמנם כך אומרות הפרשנויות האוסטריות אך עם זאת "יכולות להיות גם קואליציות אחרות".

באשר לקשר עם ישראל מספר הרמלין: "כשר חוץ הוא חתם כאן על הסכמים חסרי תקדים. לאחר היבחרו דאגתי לארגן לו שיחות רקע וגישוש עם גורמים רמי דרג במשרד החוץ הישראלי ומיד לאחר מכן השיח עבר למישור הרשמי. הוא מינה את אחד הדיפלומטים הבכירים ביותר כשגריר כאן, והפגין בכך את היחס המיוחד לישראל. בזכות העבודה של השגריר נחתמו הסכמים משמעותיים מאוד בתחומים רבים, בין אם מדיניות ובין אם כאלה שנוגעים לקשר בין צעירים ישראלים לאוסטרים".

גילו של קורץ הוא הסוגיה המדובר ביותר סביב הקנצלר החדש, ועולה השאלה כיצד הצליח לגבש מאחוריו את המצביע האוסטרי המבוגר במדינה שכמו אחיותיה באירופה גם היא מזדקנת. "החכמה היא לנצל את ההזדמנות הראשונה. הוא הוכיח חריצות כבר בתפקיד הראשון שלו כתת שר והלאה. למעשה, העמידה האיתנה שלו בנושא המהגרים מול עמדת שותפתו וחברתו מרקל, גורמת לאוסטרים להרגיש שהם יצלו מטעות גדולה והוא הרוויח את הבחירות כשהוא הוכיח שיש בו שיעור קומה מנהיגותי והוא כיום בדרג של מדינאי בכיר ברמה הבינלאומית ולא רק בזירה האוסטרית".

על החיבוק היהודי והישראלי שלו זוכה קורץ מאז היבחרו אומר הרמלין כי לפני שבועיים נפגש עם קורץ באוסטריה וכבר אז, עוד לפני הבחירות, ראה כיצד "הוא פתח בפניהם את הדלת ואת הלב" מבלי שהדבר היה תלוי ברמת התמיכה שלהם בו, "היהודים מבינים שהם הראשונים שצריכים לא למהר לפתוח את שערי המדינות שהם נמצאים בהם לקהילות שעלולות בבוא היום להפוך אותם לקרבן".