אורי זכי
אורי זכיצילום: פרטי

שקיפות היא דבר חיוני במדינה דמוקרטית, לכן הרשו לי לשים לרגע בצד את ההזיה שברעיון המופרע והאפל של ממשלה שחוקרת את החברה האזרחית. יש בעיה במדינת ישראל: עשרות עמותות פועלות עם כסף שחור, סודי וחסוי, שאין לנו מושג מהיכן הגיע.

אבל בעוד הממשלה תוקפת את עמותות השמאל, שכל התרומות שלהן גלויות ומופיעות בדו"חות רשם העמותות, דווקא עמותות הימין הן אלו שמאפשרות למיליוני דולרים של כסף שחור לזרום לארץ.

אז הנה ההצעה שלי: לקבל את הרעיון בשתי ידיים, ואף לשדרג אותו. החלק של בחינת מימון ארגוני השמאל יהיה, כאמור, פשוט: נכנסים לאתרים של כל אחד מהארגונים או לאתר רשם העמותות, מורידים את רשימת התרומות המלאה וזהו – נגמר התחקיר.

החלק של בחינת מימון ארגוני הימין, לעומת זאת, יהיה הרבה יותר חשוב ומעניין. נשמח לדעת, למשל, מדוע עמותות ימין רבות כל כך מבקשות ומקבלות חיסיון על התורמים שלהם. נשמח לגלות את כל הכסף הממשלתי והציבורי שמתגלגל לעמותות ביהודה ושומרון, שמשתמשות בו לקמפיינים אנטישמיים.

נשמח לחקור כמה מקורבים לנתניהו תורמים לעמותות ימין שרודפות אזרחים וארגוני שמאל. 'אם תרצו', למשל, שגייסה בעזרת נתניהו מימון זר לקמפיין להפלת אולמרט ב‑2007, קיבלה 3.7 מיליון שקלים מארגון 'שיינינג סיטי' המסתורי שמוגן משקיפות, ושכל מה שאנחנו יודעים עליו הוא שהוא מנוהל על ידי בעלי הון המקורבים לנתניהו. את כל המידע הזה נניח בפני ועדת החקירה אם וכאשר היא תוקם. אז קדימה, לחקירה. הזמן קצר והמלאכה מרובה.

אורי זכי

לשעבר מנכ"ל בצלם ארה"ב