מרים נאור באולם בית המשפט העליון
מרים נאור באולם בית המשפט העליוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשלושה שבועות ביטלה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, את השתתפותו של שופט בית המשפט העליון ניל הנדל בכנס ההתיישבות, והסבירה כי ההחלטה באה משום ש"האירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית", במענה לעתירה שהוגשה הסבירה נאור כי יש לבחון את אופי האירוע על פי מהותו ולא לפי הגדרתו.

בארגון לביא בחרו לבחון כיצד נאור מאפיינת אירועים אליה מוזמנת הרשות השופטת ולשם כך פנו בבקשה על פי חוק חופש המידע לעליון בדרישה לקבל את יומן האירועים אליהם הוזמנו השופטים בשנה וחצי האחרונה. בפנייה התבקשו השופטים למסור את כותרות האירועים והמשתתפים בהם.

בהנהלת בתי המשפט לא ממהרים לענות לדרישה ועל מנת לבחון את הנושא דורשת ההנהלה סכום כסף של 240 שקלים ואף הודיעה לארגון לביא, כי בירור הבקשה יארך זמן רב.

יוסף בן ברוך אומר בתגובה כי "התשלום אותו דורשת הנהלת בתי המשפט גבוה מהסכום שנקבע בתקנות חופש המידע, אך למרות זאת לנוכח האינטרס הציבורי לבחינת אמות המידה בהשתתפות שופטי ביהמ"ש העליון באירועים השונים, בכוונת הארגון להענות לדרישה ולשלם את האגרה על מנת להגביר את השקיפות בבית המשפט".

בנוסף בכוונת ארגון לביא להגיש בקשת חופש מידע בה מתבקשת הנהלת בתי המשפט לחשוף את דרישות התשלום שהוציאה לארגונים משני צדי המתרס הפוליטי, עבור בקשות חופש המידע שהגישו.