ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: אלירן אהרון

היא עולה על האוטובוס עם כרטיסיית 'שרות'. מתקדמת לאיטה, ומתיישבת בספסל האחורי ליד החלון. היא מניחה את התיק הכבד והעמוס עם כל טוב מטבחה של אמהּ - כמה אהבה טמונה בקציצות הטעימות האלו שאימא הכינה במיוחד בשבילה.

היא מצמידה את פניה לחלון, ומתבוננת בנוף המדהים של גוש שילה. האוטובוס חונה בשערי האולפנה. היא יורדת, ומעמיסה את התיק הענק על גבה. הנה מתחיל שבוע עמוס במיוחד- האולפיזמון יתקיים בסוף השבוע, ועוד יש כל כך הרבה חזרות לעשות. התפאורה עוד לא מוכנה, וצריך לסדר את מערכת ההגברה שהתקלקלה, ולטפל בהסעות להורים. וכמה היא עייפה... בפנימייה 'חיי הלילה' סוערים, חפלות חגיגיות, הפטפטת לא פוסקת, ויש שׂחנ"שים אינסופיים עם הבנות... וכך, מנוחת יומה מסתכמת בשינה חטופה של שלוש-ארבע שעות בלבד.

היא גם לא מספיקה לאכול ארוחות מסודרות עם הבנות בחדר האוכל, וניזונה מחטיפים מזדמנים [בדרך כלל עם אחוזי שומן מכובדים]. אמהּ כבר ליוותה אותה פעם לרופאת הנשים בעקבות שיבושים הורמונאליים למיניהם, שבאו לידי ביטוי גם ב'פצעי הבגרות' שהחליטו לקשט את פניה. 'את אוכלת ארוחות מסודרות וישנה שנת לילה טובה'? שאלה הרופאה, והיא מנדנדת בראשה בשלילה. 'זו כנראה הסיבה לשיבוש הנוכחי' מצהירה הרופאה, ואמהּ מסתכלת עליה במבט השמור לאימהות לבנות מתבגרות – שפירושו: 'אמרתי לך, בתי!'

בנות רבות פונות אלי עקב שיבושים הורמונליים שנובעות מחוסר שינה, מעומס יתר ומתח בתפקיד או מאכילה לא מאוזנת. אחרות מעלות במשקל ויש ששוכחות לאכול בתוך הלו"ז הצפוף של היומיום, ומגיעות לתת-משקל. שתי הקצוות עלולות לשבש את הסימפוניה ההורמונלית המופלאה שהוטבעה בגופן. גם חוסר שינה הוא אחד מאויביו של הסדר הנשי. יש בנות שמוטרדות מגופן המתעתע בהן. ובצדק.

הדברים הבאים מכוונים אליך, בת השרות הלאומי. במהלך השנה המופלאה והמאתגרת הזאת, חשוב שתהיי מודעת לגוף שלך. ותכבדי אותו. מה זה אומר? ראשית כל- אל תוותרי על שעות שינה –תדאגי לפחות ל7-8 שעות בלילה בהן אתן פורקות לכרית את כל התרחשויות היום .כן, יתכן ותצטרכי לוותר על השחנ"שים בשלוש בבקר עם החניכות.

דברו אתן בשעות היום. זה גם אומר לדאוג לאכול ארוחות מסודרות ומזינות, שמכילות את כל מרכיבי המזון החיוניים, במקום לחטוף שלוש שקיות במבה, ואחר כך להתלונן על חשקונים, רק בגלל שזה זמין וזול. תבקשי תקציב מסודר לארוחות שיהלום את הצרכים הביולוגיים שלך. ולא לשכוח את הסידן [דברי חלב, שקדים, ועוד], כי זו התקופה בה את בונה את השלד שלך.

הפני את הקשב פנימה- לצרכים הרפואיים והרגשיים שלך, קודם כל ומעל הכול.. אל תוותרי!