ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: פלאש 90

נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח היום (ראשון) את שנת הלימודים האקדמית תשע"ח באוניברסיטת בן גוריון בנגב. הנשיא סייר באוניברסיטה, צפה בתצוגה מדעית והתרשם מהפיתוחים ומהמחקרים פורצי הדרך שהוצגו בתערוכה.

בין היתר צפה הנשיא בפרויקט של המחלקה למדעי המוח והקוגניציה, לשליטה בתנועות רובוט והסעתו באמצעות קסדה מיוחדת, וכן בפרויקט של המחלקה להנדסת חשמל ומחשבים שפיתחה מכשיר שמזהה את הוורידים הרלוונטיים וממליץ לרופא על הווריד הנכון להחדרת המחט ובכך משפר את רמת הדיוק בהליכים רפואיים פולשניים, ולא משאיר אחריו שום סימן.

בפרויקט מרגש נוסף צפה הנשיא ברובוט חברתי שבאמצעות משחקי מחשבה מסייע לשיקומם של פגועי ראש באופן פיזי וקוגניטיבי.

הנשיא שמע על העשייה החברתית הרחבה ועל המהלכים אותם מקדמת האוניברסיטה במסגרת 'תקווה ישראלית באקדמיה' למען חיזוק השותפות בין השבטים בחברה הישראלית. בהמשך, נשא הנשיא דברים במסגרת אירוע פתיחת השנה המרכזי של האוניברסיטה, בו נשאה דברים גם נשיאת האוניברסיטה פרופ' רבקה כרמי והכריזה על הענקת "פרס תקווה ישראלית לקידום השותפות בחברה הישראלית בהשראת נשיא המדינה ראובן ריבלין".

הנשיא התייחס לכך שבעשרות השנים האחרונות יותר ויותר צעירים וצעירות זוכים להיכנס לאקדמיה והדגיש: "במדינת ישראל 23% אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת הם מסיימי ומסיימות תואר ראשון, זה נתון פנומנלי בהשוואה ל-13% במדינות ה-OECD. מערכת ההשכלה הגבוהה שלנו מצוינת ובביקוריי בעולם אני למד שהאקדמיה הישראלית היא ענף יצוא משגשג, מגדלור של ערכים ומצוינות ומעצמה של ידע".

"הגיוון האנושי היה תמיד סימן ההיכר של החברה הישראלית ומשאב יקר ערך לשגשוגה של מדינת ישראל", הוסיף נשיא וציין את ארבעת השבטים המרכיבים את החברה הישראלית, אשר הולכים ומתקרבים זה לזה בגודלם אך מתרחקים זה מזה בתפיסות עולמם, ומתחנכים בזרמי חינוך שונים.

"האוניברסיטה היא המקום ליצירת החיבור ההכרחי בין הקבוצות. לא נצליח לשמור על המשך שגשוגה של מדינת ישראל, להגן עליה, להתחרות בשווקים ברחבי העולם, אם דור העתיד שלה, אתם, לא תדעו ללמוד בה ביחד, לעבוד בה ביחד, להוביל אותה יחד. אני יודע שהנהלת האוניברסיטה, הסגל וגם אגודת הסטודנטים מחויבים לתהליך של חיזוק הקמפוס וקידום שותפות בין האוכלוסיות המגוונות שמגיעות לכאן. ראיתי את היעדים השאפתניים שהעמידה לעצמה האוניברסיטה כשותפה של בית הנשיא בתוכנית הדגל 'תקווה ישראלית באקדמיה', עכשיו צריך להפוך את המחויבות למעשים וזה דורש מאמץ אקטיבי קודם כל מהסגל, אבל גם מצדכם, הסטודנטיות והסטודנטים", דברי ריבלין.

"נס הפרחת השממה מתגשם לנגד עינינו, אבל הדרך עוד ארוכה. כל עוד המרכז יתייחס לפריפריה בצורה קולוניאליסטית הנגב לא יכון. אין שממה כמו שממה רעיונית. אתם מביאים וחייבים להמשיך להביא לנגב רעיונות, מדע, חינוך, טיפול רפואי מתקדם. האוניברסיטה המצוינת הזאת חייבת להמשיך להיות מוקד משיכה בארץ ובעולם ולהתעצם ככזו", אמר הנשיא והוסיף, "יש היום אנשים שמתייחסים לאקדמיה כאל מגדל שן, כאל חבורה של סנובים. זו חשיבה קטנונית וטיפשית. אקדמאים הם פועלי בניין, בנאים, אקדמאים בבן גוריון הם גם חלוצים. אתם מפתחים את העתיד של מדינת ישראל, אתם בונים אותו. במעבדות הטכנולוגיה, במרכזי הרפואה, במכוני המחקר המדעי, בהיסטוריה, באמנות ובתרבות. אקדמיה חזקה היא נשמת אפה של מדינת ישראל והיא עורק החיים של הנגב, חובתנו לאפשר לה לצמוח".

פרופ' רבקה כרמי הוסיפה, "כאשר פרשת, אדוני הנשיא, את חזונך המכונן לסדר החברתי החדש הנדרש למדינת ישראל אם חפצת חיים היא, ואשר לפיו על כולנו להתגייס לקידום השותפות בין ארבעת השבטים, היה זה אך טבעי שאוניברסיטת בן גוריון תתגייס למשימת תקווה ישראלית ונתחיל לפעול ברוח החזון עוד לפני שנוכל לצטט את מילותיו המדויקות".

היא הכריזה על "פרס תקווה ישראלית לקידום השותפות בחברה הישראלית בהשראת נשיא המדינה ראובן ריבלין".