מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: מירי צחי

חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) מגיב בערוץ 7 להערכות על מדיניות ישראל בנוגע להחזרת השבויים והנעדרים בעקבות מינויו של ירון בלום למתאם פעולות רה''מ בנושא השבויים והנעדרים.

"מתוך הכרות עם המתאם הקודם ליאור לוטן, אני חייב לציין שהוא לא הוריד לרגע את ידו מאחריות וגם לאחר שביקש להתפטר ועד למינויו של ירון בלום הוא המשיך לטפל בסוגיית הנעדרים ואני מעריך שהוא ימשיך בכך גם בעתיד'', אומר יוגב.

לדבריו, ''העובדה שהמתאם החדש ירון בלום היה מעורב בשעתו בעסקת גלעד שליט איננה בהכרח אומרת שזו תהיה המדיניות גם בהמשך".

יוגב מדגיש כי למרות הצורך בכתיבתו של דו"ח שמגר, אסור להיות מקובעים לכללים שנכתבו ויש לדון כל מקרה לגופו, "כל מתאם בוחן יום יום יחד עם קצין המודיעין לעניינים מיוחדים ועם אנשי המוסד, השב"כ, צה"ל ומשרד רה"מ את המציאות לגבי כל נעדר ונעדר אם זה אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו והנעדר הבדואי הנוסף, נעדרי סולטן יעקוב ונעדרים נוספים.

''בכל מקרה בודקים מה המידע שיש ומה התווסף לפאזל, כמו כן נבדקות האפשרויות השונות של המנופים והדברים האחרים שיכולים להביא את הנעדרים חיים או לקבורה בישראל".

ח"כ יוגב טוען כי משפחות הנעדרים אינן יודעות תמיד את כל מה שנעשה מאחורי הקלעים, ומסביר גם מדוע. "מדינת ישראל והעם היהודי לא זונחים לרגע את האנשים שהם שלחו. ברוח זאת עובדים כל מי שעוסקים בנושא ברגישות רבה שלעיתים כלפי המשפחות לא תמיד אפשר לומר את המידע שהם אוגרים בתוכם ואת המאמצים שהם עושים והם נמצאים פעמים רבות בין הפטיש לסדן, בין המאמצים הבלתי נלאים לבין לחץ המשפחות שכמובן אי אפשר ואסור לשפוט אותם".

הוא מוסיף שסוגיות הגבולות והלגיטימיות של העסקאות נבחנת כל העת, "יש אכן אבני דרך ועוגנים מוסריים שמדינת ישראל צריכה להישען עליהם, כמו העיסוק בשאלת המחיר, יש את האמירה שאין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהן כדי שאויבנו לא ילמדו לשבות עוד ועוד ולמסחר בשבויים. מה עוד שבשורה התחתונה אותם אלה ששוחררו חזרו למעגל הרציחות.

''כל השאלות המוסריות האלה שעולות מול חייל שנמצא בשבי או מול גופות של נעדרים שצריכים להביא לקבר ישראל אלה שאלות שטוב שנשאלות כחלק מהדיון הציבורי, אבל אני עדיין סבור שבכל מצב צריך לעשות שיקול דעת והערכת מצב עניינית ולא בהכרח להיות מקובע לדבר כזה או אחר.

''דו"ח שמגר הוא רקע נכון וחשוב אבל בסוף צריכים לעשות הערכת מצב על כל מקרה ומקרה כדי להביא לכך שנצליח להביא את השבויים והנעדרים חזרה לישראל. ואני מקווה שבעזרת ה' בתקופתו של ירון בלום נוכל להביא ליותר מידע ולשיבת הבנים לגבולם", כך ח"כ יוגב.