ח"כ אמסלם: הכנסת תקבע נורמות - לא הפקידיםחזקי ברוך

ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) עונה לפרקליט המדינה, שי ניצן, שמתח ביקורת על החוק למניעת חקירת ראש ממשלה מכהן.

"אני מכבד את פרקליטות המדינה ואת היועץ המשפטי לממשלה ואת המשטרה - בלי המוסדות האלה אין לנו חברה. אבל הם יצאו מהקווים - וכל אחד שם פועל ועושה מה שהוא רוצה", אומר אמסלם בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "כשדנים בהצעת חוק, הפקידים באים לוועדה ומשיגים את השגותיהם - ולפי זה אני מתייחס. לפעמים משנים ולפעמים לא. יש דיון אמיתי ומקצועי והוא לא מתקיים בתקשורת. אני לא מצפה שפרקליט המדינה יכתוב טור עמדה שתוקף או מתנגד לחוק כזה או אחר".

לאסמלם יש תחושה חזקה שהצעות חוק מסוג מסויים לא אהודות במיוחד על ידי הייעוץ המשפטי. "כל הצעות החוק שאני מגיש והן באות לתת לציבור יותר מרווח נשימה, הם מתנגדים. אם הייתי נותן להם עוד סמכות הם לא היו מתנגדים. ההסבר הוא פגיעה בשלטון החוק. אבל אני שלטון החוק - אנחנו המחוקקים פה. הם התבלבלו מי המחוקק ומי אמור לקחת את החוק ולתרגם אותו הלכה למעשה, שזה הם".

לדעתו על הפקידות לדעת את מקומה. "כבודם במקומם מונח, אני מכבד את העמדה שלהם, אני לא מקבל אותה בעניין הזה. הנושאים הערכיים נקבעים בחוק על ידי הכנסת. לא כל פקיד מחליט מה סולם הערכים שלו ואומר על דבר שהוא לא טוב. הכנסת היא המוסד שמחוקק ומקבע את הנורמה הציבורית - לא פקיד חשוב ככל שיהיה".

פרקליט המדינה פרסם מאמר באתר 929 בו הוא קובע כי לדעתו אי חקירת מנהיג מכהן פוגעת בכבוד המדינה. תחת הכותרת "לא לפחד לחקור", כותב פרקליט המדינה כי הגישה שאין לחקור מנהיגים מכהנים שגויה.

"בעיניי, מדובר בגישה מוטעית לחלוטין. מתן אפשרות לנשיא מכהן, או לכל מנהיג אחר, להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו, הוא-הוא שיפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה - והוא גם שיפגע בכבודו ובמעמדו של איש הציבור", כתב פרקליט המדינה במאמר.

הוא הוסיף כי "במצב כזה, המשך הכהונה יהא תחת 'חשרת עננים'. אמון הציבור במנהיג כזה יתערער וילך והשמועות לגביו תלכנה ותגברנה. את התקשורת אי אפשר יהיה לחסום, ולפיכך ילכו ויתפרסמו בה עדויות מחשידות נגדו, שאותן איש לא יברר, כביכול, כדי לא לפגוע בכבודו. אך ללא ספק הדבר דווקא יפגע בכבודו, במעמדו ובאמון הציבור בו".