נוהל ברור לצמצום תקריות הבטיחות
נוהל ברור לצמצום תקריות הבטיחותצילום: ISTOCK

בתקופה האחרונה נרשמה עלייה במספר חיילי צה''ל שנהרגו באירועי בטיחות במהלך שירותם הצבאי, בשגרה ובפעילות מבצעית.

לשם השוואה נציין, כי בעשרת החודשים האחרונים של 2017 נהרגו 11 חיילים, כאשר בשנת 2016 כולה נהרגו עשרה חיילים, בשנת 2015 נהרגו שמונה חיילים ובשנת 2014 נהרגו ארבעה.

לאור העובדה שחלק לא מבוטל מהחללים נהרגו כתוצאה מפליטות כדור או משימוש שגוי בנשק, קצין הבטיחות הראשי בצה''ל, אל''מ עודד בר מעוז, פרסם לאחרונה נוהל חדש האוסר על חיילים לבצע אימונים לתפעול של הנשק הכוללים כיוון של הנשק לעבר אדם.

הנוהל החדש שמפורסם לראשונה בערוץ 7, הופץ לאחר שבצבא הגיעו למסקנה שתרגול בתפעול הנשק שנעשה בשלב ההכשרה של החיילים, "נוטע יסודות מסוכנים ומגביר את הסבירות של ירי בשגרה או של פליטות כדור שיביאו לתוצאה קטלנית לאחר".

"גורם תורם משמעותי לקרות אירועי הבטיחות הינו רקע מקדים ביחידות של תרגולי תפעול נשק, מעצורים וירי תגובה מהירה, המבוצעים בין שני חיילים המכוונים ונוקרים את הנשק אחד על השני במסגרת אימון סדור מקדים ובאישור והובלת מפקדים", כתב אל''מ בר מעוז.

קצין הבטיחות הראשי הורה כי מעתה והלאה חל איסור לבצע תרגולי אימון בנשק, לרבות תפעול מעצורים ודימוי ירי תגובתי מהיר, תוך כיוון הנשק לעבר אדם - גם ללא נקירה. ''האיסור חל גם כאשר הנשק עם תותב או ללא נוקר/מכלול'', הבהיר הקצין הבכיר.

בנוסף הנחה אל''מ בר עוז כי תרגולי תפעול נשק יבוצעו לעבר מטרות בלבד או לעבר עצם אחר שייקבע על ידי המפקדים בשטח. תרגולי הנשק לא יבוצעו בשטחי המגורים או המאהל, אלא בשטחי אש או שטחים פתוחים אחרים שמתואמים לכוח ושאינם מסכנים אחרים.

לצד הנחיות אלו, חיילים יורשו לכוון נשק אחד על השני במהלך תרגול לחימה במחבלים פנים אל פנים, בתנאי שיותקן על הנשק "תותב" בצבע כתום בוהק או שהנשק יהיה ללא מכלול/נוקר, ובכל מקרה - האימון יתבצע ללא נקירה של הנשק.