בנט: בג"ץ חרג מסמכותו

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, מסמן את המטרה המרכזית של סיעתו למושב החורף של הכנסת.

"יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים. לכן, היעד המרכזי שלנו במושב הקרוב הוא להעביר את התוכנית החוקתית ובמרכזה פסקת ההתגברות שתשיב את כוח המשילות לממשלה. הממשלה תמשול, הכנסת תחוקק, השופטים ישפטו", אמר בנט בישיבת סיעה.

הוא הוסיף כי "בשנים האחרונות בג"ץ שם את עצמו מעל המחוקק במקום לצידו. בשנים האחרונות חרג, בג"צ מסמכותו, והחל לפסול חוקים ביד קלה מדי. בכלל, בחודשים האחרונים בג"צ פוסל חוקים ופעולות בקצב חסר תקדים.

שלוש פעמים ביטל בג"צ את המתווה להוצאת המסתננים מישראל; בג"צ ביטל את הפקעת התושבות של אנשי חמאס במזרח ירושלים; חוק הדירה השלישית נפסל; חוק התקציב הדו-שנתי; חוק ההסדרה מוקפא; חוק הגיוס בוטל; חוק התאגיד מוקפא ועוד. בג"צ לא אמור להתערב אם חוק הוא ראוי או לא. זה סמכות הכנסת", אמר בתקיפות בנט.

"גם אני לא אוהב במיוחד חלק מן החוקים, אך הכנסת היא הריבון, חברי הכנסת נבחרו על ידי מיליוני אזרחי ישראל, ובג"צ לא יכול לבטל את רצון העם רק כי לא נראה לו חוק כזה או אחר.

בגצ רשאי וחייב להתערב רק כאשר מדובר בעריצות הרוב, אימות שלטונית אל מול הפרט. זה לא המצב, למשל, בביטול חוק דירה שלישית. לא הכל שפיט, לא הכל בגיצ. הגיע הזמן לקבוע מתי בדיוק מותר לבג"צ לפסול חוק של הכנסת או פעולה של הממשלה. אסור להשאיר את זה עמום.

לכן, אנחנו מתכוונים להביא את "חוק יסוד החקיקה". בחוק יסוד החקיקה נגדיר, לראשונה בחוק, את האפשרות של בג"צ לפסול חוקים (מה שממילא כבר נעשה) ונגדיר באילו תנאים", הוסיף.

"בחוק נכלול גם את 'פסקת ההתגברות' אשר תעניק לכנסת אפשרות לשריין חוק כך שבג"צ לא יוכל לבטלו. זאת באמצעות רוב של חברי כנסת. זה אינטרס עליון של מדינת ישראל, זה יחזק את מדינת ישראל ואנו נפעל לחוקק זאת.

בנושא דומה- אתמול קיבלנו בהפתעה את פסק הדין של בגצ בעניין הרס בתיהם של תושבי נתיב האבות בגוש עציון. פסק הדין הוא תמוה ומקומם ויוצר הרס מיותר ללא כל תכלית הגיונית. תושבי נתיב האבות הם ממיטב בניה של ישראל משרתים במילואים ביחידות קרביות, משלמים מיסים, גרים בבתי קבע של ממש. יש כאן עוולה חמורה ואנחנו פועלים במרץ להביא פתרון לעניין. נזדקק לסיועו של ראש הממשלה".