בחינת בגרות. אילוסטרציה
בחינת בגרות. אילוסטרציהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

בעתירה שהוגשה היום (ג') לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים דורשת התנועה לחופש המידע ממשרד החינוך למסור לידיה את ממוצע ציוני הבגרות בחלוקה לפי בתי הספר בישראל.

בתנועה אומרים כי המשרד מתחמק ממסירת המידע לאורך זמן רב והעתירה הוגשה כעת לבית המשפט המחוזי כדי לשים סוף לנושא ולחשוף את המידע לעיני הציבור.

נציין כי התנועה לחופש המידע מנהלת תהליך ארוך בנושא מול משרד החינוך בשנים האחרונות. כבר בשנת 2014 הגישה התנועה בקשות על פי חוק חופש המידע לחשיפת ציוני הבגרות בפילוחים שונים. בזמנו טען המשרד כי לא ניתן להעביר את המידע בשל מגבלות טכניות שונות ופילוחי מידע שהמשרד לא מבצע.

בהמשך לפניות נוספות בנושא, משרד החינוך התחייב בשנה האחרונה כי המידע צפוי לראות אור יחד עם נתונים נוספים במסגרת חשיפת מערכת "התמונה החינוכית", בה מפרסם המשרד שלל נתונים אודות בתי הספר בישראל. אלא שגם במקרה זה המידע לא פורסם.

הבטחה נוספת מצד משרד החינוך לחשיפת נתוני ציוני הבגרות עם תחילת שנת הלימודים, עדיין לא התממשה והמידע לא נחשף. לאור סירובו המתמשך של המשרד לחשוף את המידע, הוחלט בתנועה לפנות לבית המשפט באמצעות עו"ד גיא דיין ולבקש כי יורה למשרד למסור את המידע.

"במערכת החינוך הציבורית בישראל כיום, בפני התלמידות, התלמידים והוריהם לא עומד מלוא המידע אשר אמור לסייע להם בבחירת המוסד הנכון ובדרישה ממנו להשתפר" אומרת עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע. "מטרת העתירה שלנו היא לסיים את ההתחמקות של משרד החינוך ולממש את הזכות של כל מי ששולח את ילדיו למערכת החינוך, לדעת מה קורה בבית הספר שלו.

''מידע שכזה, שנוגע באחד הנושאים החשובים ביותר, ראוי שיהיה פתוח לבחינת הציבור ולא רק נחלתם של בכירי משרד החינוך. אנו מאמינים כי חשיפת הנתונים תסייע לקדם את החינוך בישראל ותוביל את בתי הספר למצוינות", הוסיפה בלייר.

המאבק לחשיפת ציוני הבגרות הוא המשך למאבק שניהלה בשנים האחרונות התנועה לחופש המידע אשר הוביל לחשיפה של ציוני מבחני המיצ"ב בחתך בית ספרי. לאחר שש שנים, בעקבות דרישת התנועה ופסיקת בית המשפט העליון החליט המשרד לפרסם את הנתונים באופן יזום מדי שנה.

"כפי שפרסום נתוני המיצ"ב לא הזיק למערכת החינוך אלא נתן לה כלים נוספים להשתפר, אנחנו משוכנעים כי גם הצעד הנוסף, של פרסום ציוני הבגרות לא רק שלא יפגע במערכת אלא יתרום לה רבות", מוסיפה עו"ד בלייר.