הרב קרים ואיזנקוט
הרב קרים ואיזנקוטPhoto by Marc Israel Sellem/POOL

רבני הציונות הדתית נפגשו הערב (שלישי) עם הרמטכ''ל רא''ל כדי איזנקוט במטרה להציג בפניו את הבעייתיות שבפקודת השירות המשותף, שמזמנת בעיות צניעות לחיילים ולחיילות המשרתים בצה''ל.

הרבנים שהגיעו ללשכת הרמטכ''ל בקריה, ביקשו מאיזנקוט שהפקודה לא תגרום ל'ערבוב'' בין חיילים וחיילות, על רקע מהלכיו של הרמטכ''ל להגברת שילוב הנשים בתפקידי לחימה.

הרבנים הסבירו לאיזנקוט כי נדרשת אכיפה בשטח של הפקודה, כך שמגורי החיילים יהיו נפרדים, חיילים יוכלו למלא משימות צבאיות תוך הפרדה בין המינים, וכן לאכוף את יתר סעיפי הפקודה ששונו לבקשתו של הרב הראשי לצה''ל תא''ל הרב אייל קרים במטרה לאפשר לחיילים שומרי מצוות שירות מותאם ככל האפשר.

הרמטכ''ל שמע מהרבנים כי כיום ''רוח המפקד'' לא מורגשת בבסיסי הצבא, ועל אף השינויים שהוכנסו בפקודה חיילים רבים נתקלים בבעיות צניעות.

"בפקודת השירות המשותף ישנם סעיפים בעייתיים", אמרו הרבנים. ''בין היתר דובר על סעיף שמנחה את המפקדים לערב בין גברים לנשים ביחידות השונות בצבא. במסגרת הפקודה ניתן לשבץ קצינים לגדודים מעורבים בניגוד לאמונותיהם וערכיהם הבסיסיים, זאת בניגוד להצהרתם בתחילת השירות על אורח חייהם.

"במידה וישובצו בגדודים אלו, עליהם לפנות בבקשה מיוחדת בעניין זה לראש אכ"א, ולהיות תלויים במוצא פיו". הרבנים הדגישו כי "ערכיו של אדם ואמונותיו לא משתנים ביום שבו הוא מקבל דרגות קצונה ולכן לא ניתן לדרוש ממנו לוותר על אותם ערכים רק בשל דרגתו, וכי הדרישה לוותר על ערכיו אינה עולה בקנה אחד עם אופיו של הצבא כצבא העם".

בנוסף, ציינו הרבנים כי "במשך שמונת החודשים שחלפו מאז הפגישה האחרונה נעשתה עבודה רבה וחלו שינויים חשובים בשטח, עם זאת עלו נושאים רבים ומטרידים מאוד שטרם נפתרו, ולצערנו החיילים נאלצים להתמודד לבד עם הקשיים לקיים את אורח חייהם".

לטענת הרבנים, מדובר בתופעה כלל צה"לית נרחבת אותה רואים בבה"ד 1, שבו קיימים מבנים משותפים לצוערים וצוערות, והפקודה על איסור כניסת גברים למגורי נשים לא נאכפת לעיתים תכופות. דוגמה נוספת היא בחיל הים שבו מפקד החיל מתעתד לבטל את מסלול ההכשרה הנפרד לבנים הקיים כיום.

"כיום קיים מסלול מעורב לצד מסלול נפרד, וביטול המסלול הנפרד יסגור את הדלת בפני חיילים דתיים המבקשים להשתלב בקורס חובלים". עוד ציינו הרבנים כי "גם בתרגילי שטח ובמילואים הפקודה עצמה אינה נאכפת בהקשר ללינה נפרדת, המאפשרת לחיילים ולחיילות את המרחב לו הם זקוקים".

בסיום הפגישה הדגישו הרבנים כי "אנו לא רואים את הפגישה כפגישה בין שני צדדים אלא כשותפים לחיזוק צה"ל כצבא העם והחברה הישראלית כולה. אנו מצפים בדריכות למענה הולם לסוגיות כבדות המשקל שעלו בפגישה, מתוך אמונה בחשיבות הצבא כצבא העם של מדינת ישראל. נמשיך לעמוד על המשמר אחר הדברים בתקווה שנראה את השינוי בשטח. הציונות הדתית תמשיך לחנך את בניה ובנותיה למעורבות בבניין מדינת ישראל, תוך שמירה על עקרונותיה".

גורמים המעורים בפרטי הפגישה סיפרו לערוץ 7 כי הפגישה גלשה אל מעבר לזמן שנקבע לה מראש והסתיימה ברוח טובה.

רא''ל איזנקוט הבהיר לרבנים שישבו מולו, כי לא נסתם הגולל על פקודת השירות המשותף, הוא שמח לשמוע את הערותיהם וייתכן כי היא תשונה בעתיד כדי לאפשר לכמה שיותר חיילים וחיילות לשרת בצה''ל. יש לציין כי בפגישה עם נציגות ארגוני הנשים לא נשמעה התבטאות דומה מצד הרמטכ''ל.

הרבנים שהשתתפו בפגישה הם סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, הרב הראשי לצה''ל תא''ל הרב אייל קרים, הרב חיים דרוקמן, הרב אלי סדן, הרב יעקב מדן, הרב עמיחי גורדין, הרב מאיר נהוראי, הרבנית מיכל נגן, הרב אוהד טהרלב, הרב חננאל אתרוג, הרב שמואל הבר והרב חיים ברוך.