יש הסכמות. ביטן ונתניהו
יש הסכמות. ביטן ונתניהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

הקואליציה החליטה אתמול (רביעי) לשנות את נוסח חוק הלאום, וזאת על מנת לאפשר את אישורו בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, כך דווח בגל"צ הבוקר.

על פי השינוי שנעשה, על פי דרישת מפלגת כולנו, לא יוכפף המשטר הדמוקרטי בישראל לזהותה היהודית של המדינה.

יש לציין כי הכפפת הדמוקרטיה לזהות היהודית היה אחד המניעים המרכזיים לחקיקת חוק הלאום, וזאת במטרה להשפיע על פסיקות בית המשפט העליון במקומות בהם הזכות היהודית והערכים הדמוקרטיים מתנגשים.

הגרסה החדשה לחוק כוללת שינוי בסדר הסעיפים הקיימים בו, כך שהסעיף המאזכר את המשטר הדמוקרטי בישראל יוצמד לסעיף העוסק בזהותה היהודית ושניהם יהנו ממעמד שווה.

על פי גרסה זו, בהמשך תופיע הקביעה כי כל דבר חקיקה בישראל יפורש לאור ערכים אלו, כפי שהם מופיעים בחוק הלאום. משמעות השינוי הוא ויתור על הניסיון להשפיע דרך חוק הלאום על הדרך בה מפרש בית המשפט העליון כיום את חוקי המדינה.

בעקבות השינוי, הקואליציה צפויה להעביר את החוק בקריאה ראשונה ב-11 בדצמבר. יחד איתו צפוי לעבור החוק המעניק לחברי כנסת מכהנים סיוע במימון הבחירות המקדימות. שני החוקים דורשים רוב של 61 תומכים לפחות ולכן הכריזו יו"ר הקואליציה ביטן ומזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, על עוצר יציאות של חברי הכנסת והשרים לחו"ל באותו היום כדי למנוע מפלה.