דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

ב"חדשות סוף השבוע" נחשפו העקרונות המובילים במתווה השלום של הנשיא טראמפ, כפי שמבינים אותם גורמים בכירים ביותר בישראל ששותפים לשיחות עם צוות המשא ומתן האמריקני.

לפי ההבנה בירושלים, הנשיא האמריקני מתכוון להציע לפלסטינים מדינה. טראמפ גם צפוי לאמץ את עקרון חילופי השטחים - אבל לא בהכרח על פי קווי 67' שהיו הבסיס ליוזמות קודמות של ממשלים קודמים, בעיקר אובמה וקלינטון.

בנוסף, כך מבינים בישראל, הפלסטינים יקבלו מאות מיליונים לפיתוח כלכלי אדיר. הכסף יגיע בעיקר ממדינות ערב הסוניות, שיתנו לאבו מאזן גב לקבל את ההצעה.

מצד שני ארצות הברית צפויה להכיר ברוב צרכי הביטחון של ישראל. ההבנה היא שכוחות צה"ל ישבו על נהר הירדן, ונתניהו מנהל בימים האלה קרב כדי לקבל שליטה ביטחונית מלאה על כל השטח.

עוד חידוש מסתמן בגישה האמריקנית: בשלב הזה לא יהיה פינוי של יהודים או ערבים. שאלת חלוקת ירושלים, כך על פי אותם הגורמים בירושלים, אינה עומדת כעת על הפרק.

גם הדיון על העברת השגרירות האמריקנית לעיר והכרה במעמד ירושלים כבירה הרשמית של ישראל יידחו להמשך, בהתאם להתקדמות המשא ומתן - כדי להקל על נתניהו מול הפוליטיקאים מימין ודעת הקהל.

בדיווח הערב נאמר כי בכירים ישראלים טוענים שטראמפ וממשלו לא החליטו מי מהווה מכשול במשא ומתן – ישראל או הפלסטינים – ולכן מפצירים בישראל שלא לעמוד בדרכו של הממשל.

השר אורי אריאל (האיחוד הלאומי) מסר בתגובה למתווה "האיחוד הלאומי לא ישב בממשלה שתכיר במדינה פלשתנית בשום תנאים כאלו ואחרים".

ראשי שדולת א"י בכנסת ח"כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ מסרו בתגובה "חשוב להבהיר כבר עכשיו. לא נסכים בשום אופן להקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן, ו/או להעברת חבלי ארץ נוספים לידי הרש"פ. תכנית מדינית ברוח אוסלו ג' תיתקל בהתנגדות נחרצת שלנו".

ראש מועצת יש''ע חננאל דורני הגיב "מועצת יש''ע מתנגדת בכל תוקף לכל ויתור על חבלי מולדת. מהלכים מסוכנים שכאלה אינם יכולים להיות לרוחה שלה ממשלה שכזאת. נאבקנו בעבר ונמשיך להיאבק בכל רעיון להקמת מדינה ערבית ממערב לירדן".