מיקי זוהר
מיקי זוהרצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) התכנסה היום (רביעי) לדיון בנושא בחינת אי-השוויון בקבורת עוברים ותינוקות רכים בירושלים.

בוועדה נחשף כי בעיר ירושלים, בה אחוז הלידות השקטות עומד על כ-16% מתוך 700 מקרים המתרחשים בישראל מידי שנה, ובתחומה פועלות 13 חברות קדישא ושלושה בתי חולים גדולים - אין אפילו חברה-קדישא אחת שקוברת את העוברים והתינוקות הרכים בהתאם לנוהל הממשלתי הקיים בנושא.

הוועדה התכנסה ביוזמת ארגון 'עתים', הפועל להסדרת זכויות ההורים לערוך את הקבורה בקרבת מקום מגורי ההורים ולעמידה בנהלים שנקבעו בנושא.

יו"ר הוועדה ח"כ זוהר חשף בפני המשתתפים כי גם משפחתו עברה לידה שקטה לפני מספר שנים. זוהר סיפר על החוויה הטראומטית, על היעדר המידע מצד הרשויות השונות שליוו את התהליך, והיעדר האפשרות להשתתף בקבורת התינוק.

"אם הייתי חוזר אחורה בזמן הייתי מעוניין להשתתף בהלוויה" אמר. בהמשך הדיון הבהיר ח"כ זוהר כי אם הנושא לא ייפתר בכוונתו לקדם חקיקה בנושא. "אני מבקש להבהיר כי אם השינוי לא יכנס לתוקף כבר באחד בינואר, אני מתחייב לדאוג ל-700 המשפחות השכולות ולחוקק בתוך חודש חוק פרטי שיסייע להם. על הוועדה הבין- משרדית שהוציאה את הנוהל ב-2014 להתכנס בשנית לדיוק הנהלים".

על פי הנהלים שנקבעו בשנת 2014, להורים עומדת הזכות להיות מעורבים בתיאום ההליך של הקבורה ולהיות נוכחים בזמן הקבורה. כמו כן, לפי הנהלים, על הקבורה להיעשות במקום נפרד ומאובחן, וכן יש לאפשר למשפחה להציב מצבה או לוחית זיכרון במקום, אם היא מעוניינת בכך.

הנוהל המשותף נקבע בידי משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת בעקבות פעילות של 'עתים'. נכון להיום, פועלות בארץ 600 חברות קדישא ורק 74 מתוכן אימצו את הנוהל.

בדיון הוצג פתרון מצד נציגי הביטוח לאומי שהסבירו כי אחת הסיבות לחוסר שיתוף הפעולה מצד החברות-קדיש נעוצה בעובדה כי עד עתה התקצוב הממשלתי עבור טיפול בקבורה של עובר היה רק עד 20% מהעלויות והתחייבו כי יפעלו לשינוי המדיניות ולהשוואת התקצוב לזו של כלל הנפטרים ובכך לכסות 100% מהעלויות – שינוי שעתיד להיכנס לתוקף עד ה-01.01.2018.

מיטב טסלר- שימל, ממרכז הסיוע של ארגון עתים, אמרה בדיון "רק הבוקר קיבלתי שיחה מאם שילדה תינוקת בשערי צדק. במשך שבוע נלחמה התינוקת על חייה והבוקר נקבע מותה. לאם היה ברור שהיא תהיה שותפה ללוויה ואף ציינה שבני משפחתה מתכננים להגיע. לא ידעתי כיצד לומר לה שבירושלים, לצערי, אין אפשרות כזאת.

"מחובתנו לדאוג לכך שכל חברות הקדישא ובתי החולים יהיו מחויבים לפעול לפי הנהלים, להביא לידיעת ההורים את כל זכויותיהם, לאפשר להם להשתתף בטקס הלוויה, ליידע אותם על מקום קבורת ילדם ולאפשר להם להעמיד מצבה במקום על חלקת הקבר", אמרה טסלר-שימל.

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', ציין כי "בכל שנה ארגון עתים מקבל מאות פניות של הורים המצויים בשבר עמוק כאשר בסוף תהליך ארוך של ציפייה, הם ניצבים בפני המוות של העובר שלהם. על מנת לנסות להקל ולו במעט על כאבם, בשנת 2014 הובלנו להסדרת נושא קבורת הנפלים. עם זאת המצב רחוק מלהיות אידיאלי שכן רק 12% מחברות הקדישא מיישמות את הנהלים.

''אנו מבקשים להסדיר את זכות ההורים לערוך את הקבורה בקרבת מקום מגוריהם ומברכים את ח"כ מיקי זוהר שנרתם לנושא. מלבד הטיפול בתקצוב מצד ביטוח לאומי, המלצתנו היא לייצר מנוף לחץ משמעותי על החברות-קדישא לקבור עוברים ותינוקות רכים, כשם שהם מחויבים לקבור כל אדם. לצד זה, בכדי לדאוג לכך שתיערך קבורה מכבדת, בהתאם לנהלים, צריך להקצות משאבים נוספים להקמת חלקות וכיסויי עלויות הקבורה, ויפה שעה אחת קודם״, הוסיף הרב פרבר.