הכותל הרפורמי
הכותל הרפורמיצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרב פסח לרנר, לשעבר סגן נשיא ארגון ישראל הצעיר בארה"ב וכיום נשיא ''הקואליציה למען ערכים יהודיים בארה"ב'', מגבה את הביקורת שהשמיעה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי כלפי יהדות ארה"ב.

כזכור, בראיון לערוץ i24news השמיעה חוטובלי ביקורת כלפי יהדות אמריקה שמתערבת בפוליטיקה הישראלית. "יהודי ארה"ב לא מבינים את מורכבות האזור ולא שולחים את ילדיהם להילחם... אין (להם) ילדים שמשרתים כחיילים. לרובם יש חיים די נוחים''.

בראיון לערוץ 7 אומר הרב לרנר, "אני לא מבין מדוע נתניהו כועס עליה הרי הוא עצמו בביקור שלו באו"ם נשאל על סוגיית מתווה הכותל והוא ענה שהרפורמים רוצים לקבל הכרה והם לא מצליחים לעשות זאת בדרך המלך אז הם מנסים להיכנס דרך הדלת האחורית.

''את זה נתניהו אמר, לא ציפי. אז למה תפסו אותה עכשיו כשעיר לעזאזל? היא אמרה דברי אמת. כל הכבוד לה. היא גם אמרה שמצידה כל יהדות ארה"ב תעלה ארצה ותצביע בבחירות אפילו אם זה יגרום לעליית השמאל לשלטון. כל הכבוד לה. היא אישה שאכפת לה מהם".

לדבריו ציפי חוטובלי לא יצרה שום קרע עם יהדות ארה"ב, כי הקרע כבר קיים. "הצעירים בארה"ב ליברלים מידי, הם לא מכירים את המצב בארץ. הרבה מהם אפילו לא יודעים איפה ישראל והם חושבים שהם מבינים מה טוב לישראל, הם רוצים שיהיו שתי מדינות לשני עמים והם בעד הפלשתינים ואת זה הם אומרים בלי להכיר את המציאות.

''אפילו אבי גבאי הבין ששתי מדינות לשני עמים זה פתרון לא מציאותי. מי שולח את הילדים שלו לבקר בארץ אלו רק אמריקאים דתיים או חרדים. 70 אחוזים מהאמריקאים הרפורמים או הקונסרבטיבים נשואים לגויים או לחד מיניים, לא אכפת להם מישראל או מיהדות בכלל. בתי הכנסת שלהם בשבתות אם אין בר מצווה ריקים לחלוטין".

הרב לרנר מגיב גם לסוגיית הכותל המערבי ודרישת הרפורמים לקבל בו רחבת תפילה מסודרת. "לרפורמים לא אכפת מהכותל. תסתכל מי הגיע לכותל במשך החגים. בין סליחות לסוכות היו בכותל המערבי מיליון איש - אבל כמה הגיעו לעזרת ישראל של הרפורמים? אולי מאה בלבד, לא אכפת לרפורמים מהכותל.

''זה רק המנהיגים שלהם, הרבייס שלהם שמחפשים נושא לדבר עליו בדרשה של יום כיפור, אז על מה הם ידברו איתם בדרשה? על החג? על מצוות? על יהדות? הם צריכים להיות רלוונטיים אז הם הפכו את סוגיית הכותל לנושא שיהיה להם על מה לדבר, אבל באמת ליהדות הרפורמית זה ממש לא אכפת''.

הרב לרנר מעיד כי יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי מסכים עם דבריו. ''שוחחתי לא פעם גם עם נתן שרנסקי, גם הוא מסכים לזה אבל מכיוון שהוא ראש הסוכנות היהודית הוא צריך את הכסף של אמריקה אז אין לו ברירה".

הרב לרנר מסכים עם חוטובלי שליהדות ארה"ב אין שום מושג על מה שקורה בישראל, "כולם מבינים שיש בעיה שיהודים בארה"ב לא מבינים את המציאות כאן, אז האם בגלל שהם מאמריקה נקבל את דעתם?

''האם הם מבינים את המציאות בארץ שאנשים צריכים להסתכל מי יושב לידך באוטובוס או שלא ישלפו עליך סכין בחנות? הם לא מבינים את המציאות הזאת. ציפי חוטובלי צודקת אבל בגלל שהיא דתייה מהליכוד כל השמאלנים תפסו על זה טרמפ".