אלדד וכספית מקבלים את הפרס
אלדד וכספית מקבלים את הפרסצילום: אודי פורטל

אגודת העיתונאים תל-אביב העניקה היום (שלישי) את פרסי הרדיו, בערב הרדיו שיתקיים במסגרת כנס אילת ה-11 לעיתונות 2017.

יוסי בר מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים, ורותם אברוצקי, יו"ר האגודה, פתחו את הטקס והספידו את מיקי גורדוס, קשב "קול ישראל", שהלך היום לעולמו.

יוליה שמאלוב ברקוביץ', יו"ר הרשות השנייה, עלתה לברך: "הרדיו האזורי הוא מפעל מדהים. 16 תחנות רדיו אזוריות, תחנות ארציות חזקות מאד ופתאום, הרדיו האזורי עושה עבודה יוצאת מן הכלל, תוך מתן ביטוי בלתי רגיל לכל האוכלוסיות במדינת ישראל. יש לנו תקשורת מאד מעניינת אבל יש דבר אחד שחשוב להגיד מכאן ולהוציא את הבשורה כאן – הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו תהיה אפס סובלנות כלפי שיח פוגעני, ברוטאלי וגס שלפעמים מלבה שנאה רבה סתם כך.

״מי שנמצא פה צריך לקחת על כתפיו את האחריות הכבדה שיש לנו כלפי הציבור. אני מאד מקווה שביחד נשנה את זה ושתצליחו ותמשיכו לשגשג", הוסיפה.

ועדת הרדיו, בראשות אמנון נדב, בחרה את הזוכים בקטגוריות השונות, מבין עשרות מועמדויות שהוגשו השנה.

דוד בן בסט, שזכה בפרס מפעל חיים, אמר: "כשמיכאל גורדוס ידידי שידר ב-ABC שידרתי ב-NBC. מפה אני שולח תנחומים למשפחתו. לפני 22 שנים יצאו מכרזי הרדיו האזורי. כולם חשבו שזו תהיה בוננזה. מי שכתב את המכרז, עשה קופי פייסט למכרזי הטלוויזיה והרגולציה שהושתה עלינו כמעט ומוטטה אותנו. תחנות צברו הפסדי עתק. אנחנו ב-100FM הפסדנו 20 מיליון ₪.

“עברו שנים, והרגולציה הייתה מכבידה ונוראית, ובמשך השנים, יושבי ראש המועצה וגם המנכ"לים דאגו למתן את הרגולציה. זה נכון שהצלחנו מנהלי התחנות, להעביר חוקים שמיתנו את הרגולציה ואני שמח שנעשה גם בטלוויזיה. אני מקווה שיוליה שאמרה כאן דבר חשוב, אכן תעשה את הצעדים הדרושים לעזור לטלוויזיה ולרדיו להתקיים".

"22 שנים זו תקופה מאד ארוכה וקשה מנשוא. אני רוצה לומר מפה תודה רבה למספר יושבי ראש שהבינו שיש להוריד את הלחץ מתחנות הרדיו האזורי – מוטי שקלאר שהתחיל עם זה, נורית דאבוש שהבינה מהר מאד שאם לא תוריד מאיתנו את הכבלים נהיה במצוקה אדירה, מנשה סמירא ואח"כ אילן אבישר, ואווה מדז'יבוז' שסייעה ועזרה, והמנכ"ל ניר שוויקי שבלעדיו היינו ממשיכים לחטוף את מה שחטפנו. אני מודה לעמיתי מנהלי התחנות שסייעו להעביר את החוקים שעזרו לרדיו וגם לטלוויזיה. אני רוצה להודות לעמיתיי שהמליצו עליי לפרס וליוליה אני מאחל מזל טוב – ושתהיה לך עבודה פוריה ושתמשיכי כפי שאת עם המון מרץ ושרק תהיה לך ברה בעשייה", הוסיף.

בן כספית, שקיבל את הפרס על תכנית האקטואליה הטובה ביותר על תכניתו עם אריה אלדד ב-103FM: "אריה בא לפה היום עם רעייתו. אני הבטתי בה כמי שמביט ברעייתו. אני מתמודד איתה על 'זמן אריה'. אני נאלץ להודות שאני אוהב את האיש הזה למרות שהוא מטורלל. הדו קיום שלנו הסוער מוכיח שאולי גם במדינה ניתן לתרגם אותו לכך ששני אנשים שבאים מכיוונים אחרים להיות כאן ביחד.

“תודה למשפחת 103FM, זה כיף להיכנס כל יום. גם אם רבים. אריה הוא כל מה שיכולתי לחלום עליו – גם רופא, גם פסיכיאטר חביב. איש עם השכלה עצומה, פוליטיקאי שפוליטיקאים אוהבים והכי חשוב – מצחיק. כמי שמאמין שחוש הומור זו התכונה החשובה בחיים, זה חשוב. תודה לצוות הנהדר שלנו ברדיו. במלחמה שלנו על חופש הביטוי והדמוקרטיה – ננצח".

מגיש "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, אביב לביא, שקיבל את פרס השדר המצטיין, אמר "'יהיה בסדר' היא תכנית של צוות. אז בשם שותפותיי להגשה נעמי רביע ולינוי בר גפן והצוות שלנו שנאבק 24 שעות ביממה, תודה עבור ההערכה וההוקרה. בירוקרטיה זה הדברים הקטנים והמעצבנים. אבל המדרגה היותר משמעותית זה כשמשלמים כל החיים מיסים ואז נולד ילד עם צרכים מיוחדים ואז מגלים שאין מוסד מתאים קרוב לטפל בו, או קשיש בן 80 שנתן כל מה שאזרח צריך לתת ואז ביום פקודה לא מקבל את המגיע לו – זה מייצר בעיה.

“תקשורת ציבורית לא מפסיקים לדבר ולעסוק האם יש לה מקום בישראל? אני עיתונאי 28 שנה, מתוך עשור בגלי צה"ל. זה לא מקום מושלם, אך משום מפקד או מנהל, לא קיבלנו מילה רעה, ואנחנו Pain in the Ass של מלא גופים. מעולם לא נרמז לי לעשות הנחה או לעגל פינה. עיתונות חופשית לחלוטין וזה לא מובן מאליו. המשמעות לכל מי שיושב על המדוכה לקבל החלטות בעניין. אם זה עובד נכון – אל תתקנו את זה".

קרן נויבך, שקיבלה את הפרס עבור הפרויקט המיוחד על הסיקור הפעיל של היחס למטופלי הנפש בבתי החולים הפסיכיאטריים, אמרה: "אם יש משהו שלמדנו, אני והצוות, בשנה וחצי האחרונות, זה שאין משהו שמפחיד יותר אנשים מהתווית של חולי נפש. לכן עברנו לפגועי נפש. זה אנשים שאנחנו לא רוצים להיות הם ורוצים שהם יהיו במקום אחר. היה לנו מאד קל להשאירם מאחורי החומות של מחלקות הפסיכיאטריות. זה נושא שנורא קשה להסתכל לו בעיניים ולהבין שמתישהו שכחנו אותם ואפשרנו לאנשים שמנהלים את העסק הזה לעשות את זה לא כמו שצריך.

”דווקא אנחנו יכולנו להיות אלה שבאים ואומרים שקשירה אינה טיפול ובידוד אינו טיפול. צריך לחשוב עליהם אחרת, הם בני אדם כמונו. האם נתקלתם אי פעם במחלקה פסיכיאטרית על שם תורם גדול? אף אחד כזה לא רוצה שהשם שלו יופיע על כזה. נתנו לאנשים האלה קול ומקום ויצרנו כמה כללים חדשים שאפילו המערכת הרפואית שמחה לאמץ. אני מבטיחה שנמשיך ונדבר בשם האנשים האלה שבעב היה להם פחות מדי קול. הם אחים, חברים, קרובי משפחה שלנו".

ירון אילן, שזכה עם "מנטה" של רדיו ירושלים בפרס תכנית המוסיקה הטובה ביותר, אמר: "זה רגע מאד מרגש ואני מודה לוועדת הפרס על הבחירה. תודה על כנס שהוא חוויה אמיתית ומעניק הזדמנות לפגוש אנשים מרכזיים בתקשורת הישראלית. לפני מעל 20 שנים התחלתי להגיש בקופסת הקסם הזו. לא תכננתי ולא ידעתי שבנתיב המוסיקלי שבחרתי אפגוש כל כך הרבה אנשים טובים שהפכו את המוסיקה המזרחית ממוסיקת שוליים ללב הקונצנזוס.

“חלק מחבריי אנשי המקצוע זלזלו ולא הבינו איך בחרתי להתמקד במוסיקה מזרחית, וגם אני בהתחלה לא הבנתי. אני רוצה לציין כאן את אהובה עוזרי ז"ל שהלכה לעולמה בשנה שעברה, שמבחינתי הייתה אחת מגדולות הדרך. אני מעולם לא ביקשתי הוקרות ופרסים, כי אני זוכה להם מהקהל, אבל אני עדיין נרגש".

אייל ברקוביץ', שזכה לצד אופירה אסייג, בפרס על תכנית המלל הטובה ביותר על "תכנית הספורט של ישראל" המשודרת ברדיו חיפה, רדיו ת"א, רדיו ירושלים, רדיו גלי-ישראל ורדיו דרום, אמר: "כמו שאתם יודעים, אני בא מכדורגל. זה לא היה פשוט להתחיל בקריירה חדשה, אבל אופירה בחרה בי לידה. יחד עם רדיו חיפה ורדיו ת"א החלטנו שאנחנו הולכים את כל קברת הדרך וכבר עשור אנחנו משדרים את התכנית באהבה רבה וכיף גדול. זה פסיכולוג הכי טוב שלנו.

“אנחנו מאד נהנים. תודה לוועדת הפרס שבחרה בנו ותודה למאזינים. זה לא קל לבוא כל יום ולשדר שעתיים בכל יום, ובלי אופירה זה לא היה קורה כי היא מחזיקה את התכנית. אופירה היא הפועלת ואני בא בדקה לשש ושואל מה יש בתכנית. לא קל להכיל אותי ואני מעריך אותה. התחלנו לשדר עכשיו לשדר בטלוויזיה בתכנית חדשה, אבל אין כמו רדיו".

תומר סגיס, שקיבל ציון לשבח על "הכל זהב" ברדיו תל אביב, אמר: "אני נרגש מאד, בפרט שאני רואה את העשייה היפה של אנשי הרדיו שקדמו לי. יגאל אלון אמר שעם שאינו מכיר את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל. האמירה הזו עומדת בבסיס התכנית. האות הזה מוקדש ליצרים הגדולים של התרבות הישראלית, ועליהם אנו מצביעים בגאווה בכל שבוע".

עמי מימון, מגיש "החידודון של עמי" ברדיו "קול ברמה" זכה בציון לשבח. מנכ"ל רדיו "קול ברמה", אריאל דרעי קיבל את הפרס בשמו.