רוני דניאל בראיון לערוץ 7

הפרשן הצבאי הבכיר של חדשות 2, רוני דניאל, משוכנע כי לאיש במערכת הביטחון אין רצון ''לבלום'' את את התקדמות בני הציונות הדתית בשדרת הפיקוד הצה''לית.

"זה פשוט לא נכון'', אומר דניאל בראיון לערוץ 7 במהלך כנס העיתונאים באילת. ''השיקולים את מי לקדם הם שיקולים ענייניים עד כמה שאני יכול להעיד. אופק בוכריס, אלמלא המקרה, הוא בטוח היה אלוף בצבא ההגנה לישראל. יש עוד ועוד שמות. בצבא לא שואלים מה יש לך מתחת לקסדה - אנשים טובים, עם כיפות ובלי כיפות, כל אחד לפי דרכו.

''אני חושב שהצבא נהנה מהשירות של בני הציונות הדתית. הם אנשים ראויים, קצינים ראויים ולוחמים ראויים. זה מקומם אותי כל פעם שיש כאלה שמנסים ללבות את העניין הזה".

"גם הרבנים שנפגשו עם הרמטכ"ל העלו את הסוגיה הזאת. צר לי שהם בכלל חושבים שיש סיכוי. זה לא שם ואם אני מכיר נכון, אז בתקופה הקרובה יהיו לפחות שני תתי אלופים חובשי כיפות והם ילכו הלאה ויהיו אלופים".הצבא נהנה מהשירות של בני הציונות הדתית. הם אנשים ראויים, קצינים ראויים ולוחמים ראויים. זה מקומם אותי כל פעם שיש כאלה שמנסים ללבות את העניין הזה

בתקופת הגירוש מגוש קטיף התקוממת על ביטויים שנשמעו כלפי חיילי צה"ל. האם הצבא צריך לגרש אחים מביתם?

''הצבא עובד אצל הממשלה - לא להיפך. אין גוף במדינה הזו שמסוגל לעשות כזה מבצע קשה רגשית, פיזית ונפשית. לכן הטילו את זה על הצבא והוא צריך לבצע את הפקודות האלה. העניין של האחים שלהם - זו סיסמא יפה. הצבא פטר את כל החיילים שיש להם קרובי משפחה בגוש קטיף. ההבנה שאתה מפנה קרוב משפחה - ברור שאסור לשים את זה על הכתפיים של איש צעיר".

"זה אירוע קשה, קודם כל כמובן לתושבי גוש קטיף, אבל הוא קשה גם לחיילים שבאים. אין, לצערי, מישהו אחר במדינה הזאת שיעשה את זה. לכן עשו חלוקה, שבמעגל הפנימי זה בעיקר שוטרים ולוחמי מג"ב ויותר רחוק נמצאים החיילים. נדמה לי שלא היה מנוס מזה. זה רע - אבל זה לא היה יכול להיות אחרת".

במבט לאחור, הצעד של הגירוש מגוש קטיף היה מוצדק?

"לצערי כן. אני לא בטוח שמי שמדברים היום על גוש קטיף - היו שם. גוש קטיף היה כלוא בין חאן יונס למואסי. הסתובבתי שם המון והיו לי שם הרבה חברים, אני לא ראיתי סיכוי שהדבר הזה ישרוד. גם על פי האמונה, גוש קטיף לא שייך לארץ ישראל. זו לא ארץ אבותינו".

אתה לא חושב שפינוי יישוב עלול להגביר טרור?

"קסאמים היו גם כשגוש קטיף היה. חיילים ואזרחים נהרגו בדרך אל הבית בגוש קטיף יותר מאשר הם נהרגים היום בדרכים המסוכנות של איו"ש. זה היה מהלך שנכון היה לעשות אותו. אגב, כל הסיכונים נחזו מראש. היה ברור שזה אפשרי''.

גם על פי האמונה, גוש קטיף לא שייך לארץ ישראל. זו לא ארץ אבותינו
לא מעט אנשים מהתחום הביטחוני אומרים שזאת היתה טעות.

"אני לא חושב כך. זו היתה טעות לעשות את זה מבלי ליצור מנגנוני פיצוי ראויים - אבל זה בטקטיקה. ברמה העקרונית - תפסת מרובה לא תפסת. די, אנחנו לא יכולים להשתלט על הרבה, לשבת בהרבה מקומות ולהיות חלשים בכל מקום".

"דיברו על דוגית ועל התוחמת הצפונית - שם עוד אולי עוד היה אפשר. אולי. זה כמו שאריק שרון הכריע גם בעד יציאה מציר פילדלפי, באומרו שכל עוד נהיה שם הלחימה תימשך ולא יהיה לנו צידוק לכך. קשה, בעייתי - הכל נכון אבל בסוף היה צריך לעשות את זה לצערי".

מדברים בימים אלה על השירות המשותף ויש התנגדות בציבור הדתי ולא רק בו. אומר גיבור ישראל אביגדור קהלני לנשים - 'אתן באמת רוצות לשרת בטנק?', מה דעתך?

"גם כאן עושים הטעיות מכוונות. אני לא בטוח שקהלני מבין מה הם עושים. אני חושב שהשיח הזה איבד את הדיוק העובדתי. נשים הן חיילות בצה"ל ואני שמח לראות בסטטיסטיקה שבנות הציונות הדתית צריך להבין - שירות נשים משחרר חיילים לאימונים יותר מאסיביים. זה עוזר לעוד לוחמים להתאמן כמו שצריך
מתגייסות ובאות יותר".

"אף פעם לא תכננו שיהיה טנק משותף לגברים ונשים. מראש דיברו על אפשרות של טנק לנשים. אני מאוד מעריך אותן, אני רואה אותן ביחידות השונות וזה יוצא מן הכלל. הטנקים המסויימים שנשים ישרתו בהן, זה לא טנקים שאמורים לחצות גבול אלא לשמור על הגבולות".

"צריך להבין - שירות נשים גם במקומות האלה משחרר חיילים לאימונים יותר מאסיביים בתכלית של לעבור לצד השני - ועוד יהיו לנו מלחמות. זה עוזר לעוד לוחמים להתאמן כמו שצריך".

''גם פה היתה צעקה מוקדמת מחוסר הבנה של מה הכוונה. עשו פיילוט, שמו 15 נערות מתגייסות, הריצו אותן ורצו לראות איך זה יהיה. צריך לגייס אותן במקום שזה לא פוגע בבריאותן או באיכות חייהן''.

אז אתה בעצם נותן להן הקלות - מוריד להן משקל סחיבה שחייל אחר סוחב.

"ודאי. כשאתה נמצא ברכב סיור, אתה לא צריך לסחוב את כל ה-15 מחסניות, אפשר להסתפק בארבע ולא יקרה כלום. לחיילים אחרים אתה לא נותן הקלות? לא כל החיילים יכולים לסחוב את כל הפק"לים. זו התנסות ראשונית ונדמה לי שיש בצבא גישה מאוד רצינית לבדוק את הדברים ואני שמח שבנות הציונות הדתית מתגייסות לצה"ל.

''הצבא מחוייב לאפשר להן לנהל את אורך החיים הדתי שלהן ולכבד. אני חושב שהצבא עושה את זה. תנו להן להתגייס ולהשתחרר והן יספרו לכם כמה היה טוב".