ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה לפניות ציבור בכנסת קיימה היום (שלישי) מספר דיונים על כשלי התחבורה הציבורית בישראל.

בין היתר, קיימה הוועדה דיון על מצב התחבורה הציבורית בשכונות נווה יעקב ובית וגן בירושלים.

התושבים הציגו מסמך רשמי ממנו עולה כי עשרים אלף נסיעות מתוכננות לא בוצעו בפועל בירושלים. "דילול הנסיעות גורם לנוסעים לאחר למקומות העבודה ולמקומות הלימוד ויוצר עומס רב בתחנות" אמרו התושבים לחברי הוועדה.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר כי מכל הדיונים שקיימה הוועדה עולה ששורש הבעיה בתחבורה הציבורית בישראל הוא המחסור בנהגים. "בנוסף, נראה כי הענישה לא מספיק 'כואבת' למפעילי התחבורה הציבורית. על מנת שיהיה שינוי בנושא, המדינה חייבת לשפר את שכר הנהגים, ולקצר הליכים בהכשרתם. כמו"כ יש לשפר את התשתיות לתחבורה ציבורית".

לדבריו, "המדינה נכשלה בטיפול בתחבורה הציבורית ועל כן צריך לאפשר לרכבים פרטיים לעשות זאת. כמה וכמה פעמים פניתי לשר התחבורה שעושה רבות לפיתוח הכבישים בארץ, אבל כשזה מגיע לתחבורה הציבורית מתברר שהיא החצר האחורית של משרד התחבורה".

ח"כ מיכאל מלכיאלי שהשתתף בדיון העיד מהיכרותו עם תושבי השכונות: "כתושב שכונת נווה יעקב אני מעיד כי המצב הנתון הינו קטסטרופה. אני קורא לאגד להשקיע יותר בהשקת קווים ייעודיים שייצאו מהשכונות היישר ליעדים החרדיים ברחבי הארץ. המצב כיום הוא שכל האוטובוסים מגיעים לבר אילן, ושם נוצר לחץ עצום שמביא לקריסה - שבוע אחר שבוע. על הכנסת לחייב את משרד התחבורה לפעול בנושא במלוא הכוח. לא די בדיבורים, אם יש צורך, נעצור את התקציבים למשרד התחבורה".

נציגי משרד התחבורה אמרו כי אגד מחויבת לבצע את הנסיעות כפי שכתוב בתנאי הרישיון. "אם היא לא מבצעת היא נקנסת. ישנה בעיה חמורה במסופים שגורמת לעיכוב גדול אצל הנהגים".

חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג הסביר במהלך הדיון כי הסימפטומים האלה חוזרים על עצמם גם במקומות אחרים: "אני מציע לא לחכות להיתרים אלא להוציא בקשה לשימוש חורג להוספת מסופים ולהרחבת התשתיות".

בדיון נוסף שקיימה הוועדה על המחסור החמור בנהגי אוטובוסים ועל הדרך להביא להקלה בהליכי ההכשרה עלה, שכיום חסרים כאלפיים חמש מאות נהגים בכל הארץ. הוועדה ביקשה מנציגי משרד הרישוי להציע פתרונות מהירים על מנת להקל על הליכי האישורים וההכשרה ולהביא לצמצום העומסים.

מנהל אגף הרישוי בישר כי כבר בחודש הקרוב יקוצרו הליכי קבלת הרישיון: "המבחנים יבוצעו על ידי חברה פרטית שתיתן לפונים תשובה בתוך 21 יום. בנוסף בשבוע שעבר נפתח סניף נוסף של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בבאר שבע. המרב"ד החדש יקל על נהגים ממחוז הדרום, שעד היום נאלצו לנדוד לתל אביב או חיפה כדי להיבדק על מנת שיוכלו להמשיך להחזיק ברישיון הנהיגה שברשותם."

יו"ר הוועדה בירך על הבשורה: "עד היום, התשובות לנהגים היו יכולות להתעכב עד שנה. צמצום לפרק זמן קצר של 21 יום הוא בהחלט הישג מבורך שיקל על הוספת נהגים. אני מקווה שזה אכן יפתח את צוואר הבקבוק ויוריד מהעומס הגדול שנוצר בקווי התחבורה בארץ".

בסיכום הדיונים ביקש יו"ר הוועדה לשקול לבטל את האגרות מנבדקים, או לחילופין לבחון את תשלום האגרה על פי גובה ההכנסה של המבקש. "המשרד מבקש מהנהגים שהגיעו לגיל מסוים או שהתגלתה שאלה רפואית במצבם, להגיע להיבדק שלא ברצונם, ולכן, ההיגיון אומר שהמשרד שמבקש את הבדיקה – יישא בהוצאות, או לפחות יסבסד אותן", אמר.