צפו: נסיעת מבחן ראשונה לרכבת החשמלית לירושלים

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ערך היום (שלישי) נסיעת מבחן ראשונה בקו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב. זאת, במסגרת ניסויים שמבצעת חברת רכבת ישראל בתוואי הקו המהיר, הצפוי להיחנך בעוד כשלושה חודשים, בערב חג הפסח.

במהלך הנסיעה שנערכה בהשתתפות עיתונאים רבים, גילה השר כץ כי החליט לקרוא למסילות הרכבת המחברות בין תל אביב לירושלים, מסילות דוד המלך.

"אנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים. החלטתי לקרוא לקו הרכבת המהיר לירושלים 'מסילות דוד המלך', על שמו של דוד המלך שכבש את ירושלים והפך אותה לבירת ישראל", הוסיף השר כץ.

שר התחבורה ציין כי קו הרכבת המהיר לירושלים, שיפתח ב-30 במרץ 2018, יאפשר להמוני בית ישראל לעלות לרגל לירושלים, באמצעות רכבת חשמלית שתיסע דרך עשרות קילומטרים של מנהרות וגשרים, במהירות של 160 קמ"ש. הרכבת תעבור דרך נתב"ג, העיר מודיעין ושער הגיא, ותגיע לירושלים תוך 28 דקות בלבד.

השר כץ הודיע כי בשלושת חודשי ההרצה הראשונית של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע בקו ירושלים – תל אביב, הלוך וחזור ללא תשלום, באמצעות כרטיס "רב קו". בתום שלושת חודשי הנסיעה חינם, תינתן הנחה של 50% לנוסעים במשך מספר חודשים נוספים.

קו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים הפרויקט כלל כרייה של 5 מנהרות, באורך כולל של 38 קילומטרים ו-8 גשרים, באורך כולל של 7.5 קילומטרים. הקו עובר דרך מנהרה באורך של 11.5 קילומטרים, הנחשבת לארוכה ביותר בארץ, וכן מעל גשר שגובהו כ-100 מטרים, ונחשב לגשר הגבוה ביותר בישראל.

בשלב הראשון תפעיל הרכבת מסילה אחת מתחנת האומה בירושלים (על שם הנשיא לשעבר יצחק נבון), לתחנת רכבת ההגנה בתל אביב. תדירות הרכבת תעמוד בחודשים הראשונים להפעלתה על שתי רכבות בשעה, לכל כיוון. בשלב השני, שיחל מספר חודשים לאחר מכן, תפעיל הרכבת שתי מסילות בין תחנת האומה לתחנת ההגנה, ותדירות הרכבת תגדל לשלוש רכבות בשעה. בעתיד תגדל תדירות הרכבת לשש רכבות בשעה, בשעות השיא.

תחנת האומה ממוקמת כ-80 מטרים מתחת לפני הקרקע. הנוסעים יעלו למפלס העליון של התחנה, באמצעות שלוש מעליות מהירות, המכילות כל אחת 35 נוסעים, ומאפשרות לעלות לרציפים העליונים בתוך מספר שניות. כמו כן, ניתן לעלות לרציפים באמצעות מערכת דרגנועים מהירה.

כחלק מההיערכות להפעלת תחנת האומה, החלה רכבת ישראל להכשיר את צוות התחנה העתידי, שיכלול עשרות עובדים ובעלי תפקידים. בימים האחרונים, הסתיים קורס מנהלי המשמרות במרכז ההדרכה של רכבת ישראל, שכלל בין השאר הפעלת מרכזי שליטה ובקרה בעומק האדמה, ניהול התחנה בשגרה ובחירום, וכן היערכות וחילוץ נוסעים באירועים מיוחדים.

השר כץ ציין כי הקו המהיר לירושלים הוא הפרויקט הגדול ביותר כיום בתוכנית הפיתוח של משרד התחבורה. לדבריו הקו שיחבר את השפלה עם ירושלים, יאפשר לאלפי עובדים הנוסעים מידי יום לירושלים וממנה, להגיע במהירות ובנוחות לבירה. "האצתי ברכבת ישראל לקצר כלל שניתן את לוחות הזמנים להשלמת הפרויקט, זאת תוך שמירה על בטיחות מירבית", הוסיף השר כץ.

צילום: הלל מאיר/TPS