הרב אברהם גיסר
הרב אברהם גיסרצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ראש מועצת החמ"ד ורב הישוב עפרה הרב אבי גיסר, מבהיר בראיון לערוץ 7 כי לא חל כל שינוי במדיניות החמ"ד בנוגע לגיוס בנות לצה"ל.

"עמדתו של החמ"ד מדורי דורות שנשענת על רבותינו היא הכוונה של בנות לשירות לאומי", מספר הרב גיסר. "אנחנו משקיעים הרבה מאוד מאמצים יחד עם העמותות השונות לשירות לאומי, לקליטת הבנות ולהכשרתן לשירות המשמעותי ביותר ולכן לשם מכוונות התכניות המוכרות של החמ"ד".

לדבריו רק בנות שהחליטו מדעתן להתגייס יקבלו סיוע והכוונה להשתלבות נכונה בצה"ל, "בבתי הספר יש הכנה גדולה לשרות לאומי ועמותות השירות הלאומי עושות הרבה מאוד פעילות.

"לעומתן, עמותות שעוסקות בהכוונה לשירות צבאי יכולות לעשות את ההכוונה שלהן בתיאום עם בתי ספר מסוימים. יש בתי ספר שזה מתאים להם, אבל רק לאותן בנות שהחליטו להתגייס".

הרב גיסר מסביר כי מדיניות החמ"ד איננה להתעלם מהבנות שבחרו להתגייס לצה"ל אלא לסייע להן לאחר שקיבלו החלטה כה משמעותית, "לעזור להן להיות בנות דתיות לתפארת גם בשירות הצבאי. הן אולי יודעות שזה לא בדיוק הדרך שהנחילו להן בבית הספר כל השנים, אך מצד שני בית הספר מכבד את החלטתן.

"גם הרבנים, המורים והצוותים יודעים שבת שקיבלה החלטה אישית יש ללוות אותה בהחלטתה האישית על מנת שהיא תהיה גם בת דתייה וגם בת תורמת בצורה הטובה ביותר".

בהמשך מדגיש הרב גיסר כי צריך לכבד את בחירתה של בת שהחליטה להתגייס לצבא, "אין שום אפשרות לומר לבת לא ללכת, אפשר לומר לה מהי דרך המלך. יש לנו את אותה מגמה לכוון אותן לשירות לאומי אבל אין לנו שום סיבה למנוע מהן לממש את ההחלטות שלהן. יש בנות שרוצות ללכת להתגייס לשירות צבאי, אנחנו מלווים אותן לעמדה ולבחירה שלהן".

לאור זאת הרב גיסר מדגיש כי חשוב לסייע לבנות דתיות להגיע גם בתוך צה"ל למסגרות המתאימות להן יותר, "בבחירה הזאת אנחנו משתדלים לכוון אותן לטוב ביותר לבת הדתייה, שזה אומר לא ליחידות קרביות אלא ליחידות חשובות אחרות, כמו מודיעין, רווחה, חינוך וכל המבחר הגדול שצה"ל רוצה להציע ולתת בידי הבת הדתייה.

"אני חושב שגם בנות דתיות צריכות לדעת מה יותר מתאים לבת הדתייה ומה פחות. אנחנו מוכנים ורוצים לאפשר את המידע הזה לבת הדתייה".

לקראת סיום הראיון מתייחס הרב גיסר לדיווח אודות כנס של ארגון "אלומה" אליו זומנו בצו צבאי מאות בנות דתיות שטרם מסרו הצהרת דת, "מה היה בדיוק אינני יודע. אני מבין ממה שקראתי שהכנס הוצע לבנות שלא קיבלו עדיין פטור משירות צבאי. זאת אומרת שהן לא הזדרזו כפי שאנחנו ממליצים להן עם קבלת הצו הראשון להצהיר בבית הדין אצל הדיין על היותן דתיות ולקבל את הפטור, וממילא להימנע מלהגיע לצו ראשון".

"בנות שאולי השאירו את ההצהרה לתקופה מאוחרת יותר, ייתכן שצה"ל חושב שכדאי לזמן בת כזאת להסברה לקראת שירות צבאי, זה דבר שצה"ל רשאי לעשות. אם כשבת הגיעה לצו ראשון ללשכת גיוס הציגו לה תכניות גם מטעם הצבא לבת הדתייה - זה דבר טבעי".