יתנו לטובת הישיבות הקדושות. הרב יצחק יוסף
יתנו לטובת הישיבות הקדושות. הרב יצחק יוסףצילום: יעקב כהן

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, קובע כי שווי "מחצית השקל" עומד השנה, שנת ה'תשע"ח (2018), על 20 שקלים לנפש.

כמידי שנה מתעוררת השאלה, מהו הערך המעודכן של 'מחצית השקל', הנמדד לפי מחיר הכסף ועל פי שער הדולר.

במכתבו מפרט הרב יוסף את חישוב השיעור הנוכחי בעת הזו של מחצית השקל ביחס למחיר הכסף כיום. "לגבי הסכום של זכר למחצית השקל, כתב בשו"ת בית דוד (לפני כ-300 שנה, רבו של הרב בעל 'שלחן גבוה'), שצריך ליתן שלשה דרהם, כל דרהם הוא 3 גרם, וי"א 2.8 גר', וי"א 3.2 גר'. ואין בזה הכרע ברור. על כל פנים צריך 9 גרם כסף טהור, כל גרם כסף טהור שווה כיום ל-1.91 שקל, יוצא שהסכום הוא 20 שקל לנפש, כולל מע"מ".

בנוסף מזהיר הרב, "צריך ליזהר שלא לקרות המעות הללו 'מחצית השקל', אלא יאמר 'זכר למחצית השקל'".

במכתבו מתייחס הרב יוסף גם לזמן הראוי למתן המעות זכר למחצית השקל ואומר כי זמן קיום המצווה הוא "ליתן המעות הללו בתענית אסתר בלילה קודם קריאת המגילה, ובירושלים בליל פורים קודם קריאת המגילה".

בהתייחס לגיל בו נהוג לתת מחצית השקל פוסק הראשון לציון כי הגיל שמעיקר הדין יש לתת מחצית השקל הוא מגיל שלוש עשרה ומעלה.

עוד כותב הרב יוסף כי גם על הנשים וגם על ילדיו הקטנים יש לתת מעות זכר למחצית השקל "גם הנשים יתנו מעות 'זכר למחצית השקל'. וטוב לתת גם עבור ילדיו הקטנים למי שיש יכולת. ואם אין ידו משגת, ייתן חצי שקל בעד כל אחד מבני ביתו".

בסיום מכתבו מדגיש הרב יוסף את חשיבותם של לומדי התורה וחיזוק הישיבות הקדושות שלהם ראוי לתת את מחצית השקל. "מעות הללו יינתנו לטובת הישיבות הקדושות שמגדלים בהם תלמידי חכמים, שמיום שחרב ביהמ"ק אין להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה."