איילת שקד
איילת שקדצילום: הלל מאיר/TPS

בחירת שני השופטים לבית המשפט העליון לקחה שעות ארוכות. מן הסתם בימים הקרובים נלמד קצת יותר מה קרה בתוך החדר הסגור של הוועדה לבחירת שופטים.

עד אז אפשר בהחלט להניח שהעובדה שהישיבה ארכה שבע שעות מעידה על כך שבתוך החדר התנהל מאבק לא קל. אולם, בסופו נבחרו ללא ספק שני מועמדים ראויים מאוד שצפויים להיות שופטים משכמם ומעלה.

בית המשפט העליון של ישראל נהנה מיוקרה מוסדית מסוימת בעולם, אולם צריך לומר את האמת: אם מסתכלים על הרכב שופטי העליון עד כה מדובר בהרכב שמרביתו אפרורי. ניתן אמנם לסמן 2-3 שמות בולטים יותר, מוכשרים יותר, אבל אין בתוכם אף אחד שהוא מומחה משפט בעל שם.

הבחירה הנוכחית משנה את התמונה. פרופ' עופר גרוסקופף הוא משפטן בולט בשדה הישראלי. גרוסקופף עשה חיל באקדמיה באוניברסיטת תל אביב, ושם נחשב לבן טיפוחיו של פרופ' דניאל פרידמן. אגב, לנוכח גילו הצעיר גרוסקופף צפוי להתמנות על פי שיטת הסניוריטי לנשיא בית המשפט העליון בשנת 2035, ולכהן בתפקיד כחמש שנים.

בתקופת כהונתו כשופט מחוזי בלט גרוסקופף כשופט מוכשר, שופט שטיפל בתיקים מאוד מורכבים ורשם כמה תקדימים מאוד מעניינים.

אולם, אם גרוסקופף הוא משפטן בולט בשדה הישראלי, פרופ' אלכס שטיין הוא שם בולט מאוד בשדה העולמי. למעשה, מאז אהרון ברק לא כיהן בבית המשפט העליון משפטן כדוגמתו של שטיין, שמאמריו האקדמיים מצוטטים במאמרים אחרים ובפסקי דין לא רק בישראל אלא בכל העולם.

שטיין אמנם התיידד עם פרופ' ברק, אולם אם יש בנמצא בכל העולם משפטן ישראלי שמסוגל לייצר אופוזיציה משפטית אינטלקטואלית לאסכולת ברק השלטת בבית המשפט העליון זה שנות דור, שטיין הוא האיש. זה לא יקרה ביום אחד וגם לא בשנה, אבל כהונתו של שטיין בבית המשפט העליון יוצרת לראשונה מזה שנים סיכוי לשינוי אמיתי בבית המשפט העליון.

ומעבר לכל זאת מדובר בהישג גדול מאוד לשרת המשפטים איילת שקד. מתברר שגם מול הנשיאה חיות, שקד מסוגלת להביא את התוצאות שהיא מעוניינת בהן. לא רבים האמינו לפני חודש וחצי ששקד תצליח לתמרן את הדברים לתוצאה הזו, אבל שקד הראתה פעם נוספת שהיא מסוגלת, וצריך לומר זאת בפה מלא.